Object structure

Publication Details:

Մայր Աթոռ Ս. Էջմիածնի պաշտօնական ամսագիր «Էջմիածին» կրօնական եւ հայագիտական հանդէսն «Արարատ» ամսագրի (1868—1919 թթ.) աւանդոյթների անմիջական ժառանգորդն ու շարունակողն է: Լոյս է տեսնում 1944 թուականից Ամենայն Հայոց Կաթողիկոս Գէորգ Զ. Չորէքչեանի յառաջաձեռնութեամբ: Զուտ գիտական նիւթերից բացի՝ ամսագրում համառօտ անդրադարձ կայ Մայր Աթոռի միաբանութեան, ներքին ինչպէս եւ Սփիւռքի թեմերի եկեղեցական կեանքին, տպագրւում են Հայոց հայրապետների կոնդակները, շրջաբերականները, քարոզներն ու ճառերը:

Journal or Publication Title:

Էջմիածին։ Պաշտօնական ամսագիր Ամենայն Հայոց Կաթողիկոսութեան Մայր Աթոռոյ Սրբոյ Էջմիածնի

Date of publication:

2021

Volume:

ՀԸ

Number:

Ժ

ISSN:

1829–4243

Additional Information:

Мосинян Давид, Mosinyan David

Title:

Միջնադարը պատմութեան մէջ, պատմութիւնը միջնադարում

Other title:

Средневековье в истории, история в средневековье ; Middle Ages in the history, and the history in Middle Ages

Creator:

Մոսինեան, Դաւիթ

Contributor(s):

Խմբ.՝ Առաքել Առաքելյան (1944-1948) ; Լևոն Կիսիբեկյան (1948-1950) ; Աշոտ Աբրահամյան (1950-1955) ; Առաքել Առաքելյան (1955-1956) ; Արթուն Հատիտյան (1956-1982) ; Պարգեւ Շահբազյան (1983-1984) ; Երվանդ Մելքոնյան (1985-1993) ; Տ. Ասողիկ եպս. Արիստակեսյան (1994-1996) ; Տ. Բագրատ աբղ. Գալստյան (1996-1998) ; Մարիամ Վարդանյան (պաշտոնակատար) (1998-1999) ; Տ. Արշակ աբղ. Խաչատրյան (պաշտոնակատար) (1999) ; Անդրանիկ Զեյթունյան (2000-2001) ; Արշակ Մադոյեան (2009-2015) ; Արսէն Բոբոխեան (2015-2017) ; Տ. Անդրէաս աբղ. Եզեկեան (պաշտոնակատար) (2017-2018) ; Գէորգ Մադոյեան (2018-)

Subject:

Պատմություն

Coverage:

80-101

Abstract:

Довольно спорным является вопрос, когда началось и завершилось Средневековье, как оно связано с античностью и эпохой Возрождения, поскольку одновременно сосуществовали античность и средневековье с одной стороны, Возрождение и Средневековье — с другой стороны. Чтобы определить ситуацию, стоит исходить из того, что Средневековье — это не только реальность, определяемая пространственными координатами, но скорее состояние цивилизации, характеризующееся ментальной структурой, единой верой и коллективными творениями, основная характеристика которых является религия. Эта христианская религиозность предполагает введение идеи истории. Таким образом, один из основных способов понять Средневековье — это усвоить, осмыслить философию средневековой истории, которая представляет собой дуалистическое мировоззрение, описание взаимосвязи между земной и небесной историями. Христианство создало не только философию истории, которую называют христианской верой, но и все последующие философии истории вплоть до настоящего времени.
The questions of when the Middle Ages began and ended, how it is connected with antiquity and the Renaissance are quite disputable since, on the one hand, antiquity and the Middle Ages and on the other hand, the Renaissance and the Middle Ages coexisted at the same time. To determine the situation, it is worth proceeding from the fact that the Middle Ages is not only a reality determined by spatial coordinates, but rather a state of civilization characterized by a mental structure, a single faith, and collective creations, the main characteristic of which is the religion. This Christian religiosity presupposes the introduction of the idea of history. Thus, one of the main ways to understand the Middle Ages is to understand the philosophy of the medieval history, which is a dualistic worldview, a description of the relationship between the earthly and heavenly histories. Christianity created not only the philosophy of history, which is called Christian faith, but also all the subsequent philosophies of the history up to the present time.


Place of publishing:

Ս. Էջմիածին

Publisher:

Մայր Աթոռոյ Սրբոյ Էջմիածնի

Type:

Հոդված

Format:

pdf

Language:

hy

Location of original object:

ՀՀ ԳԱԱ Հիմնարար գիտական գրադարան