Publication Details:
Journal or Publication Title:
Գիտական Արցախ=Scientific Artsakh=Научный Арцах
Date of publication:
Number:
ISSN:
Official URL:
www.artsakhlib.am
Additional Information:
Պետրոսյան Գուրգեն, Петросян Гурген
Title:
International Prosecution of Macro-Crimes Committed During the Third Artsakh War
Other title:
Международное преследование макропреступлений, совершенных во время третьей Арцахской войны ; Արցախյան երրորդ պատերազմի ընթացքում կատարված մակրոհանցագործությունների միջազգային հետապնդումը
Creator:
Subject:
Uncontrolled Keywords:
war crimes ; International Criminal Court ; crimes against humanity ; Nuremberg Principles ; Artsakh War ; forced displacement ; torture ; mutilation ; inhuman treatment ; Azerbaijan ; Republic of Artsakh ; situation in the State of Palestine ; Cook Islands ; universal jurisdiction
Abstract:
This article articulates the possible legal paths open to international criminal law in order to activate the prosecution of macro-crimes committed during the Third Artsakh War. Neither the Republic of Armenia nor Republic of Azerbaijan nor the Republic of Artsakh is not a member of the Rome Statute of the International Criminal Court (ICC). This makes it difficult to initiate the prosecution of war crimes on an international level. The following article highlights the difficulties and alternatives in overcoming the legal obstacles for activating international criminal prosecution, by waging and comparing the possible instruments. The legal comparison and the historical overview allow considering three different levels for the prosecution of international crimes committed during the Third Artsakh War, where national prosecution based on universal jurisdiction seems to be the most efficient tool.
Հոդվածը ներկայացնում է միջազգային քրեական իրավունքի հնարավոր իրավական ուղիները` Արցախյան երրորդ պատերազմի ընթացքում կատարված մակրոհանցագործությունների հետապնդումը ակտիվացնելու համար: Ո՛չ Հայաստանի Հանրապետությունը, ո՛չ Ադրբեջանի Հանրապետությունը և ո՛չ էլ Արցախի Հանրապետությունը Միջազգային քրեական դատարանի (ՄՔԴ) Հռոմի կանոնադրության անդամ չեն: Սա դժվարացնում է միջազգային մակարդակով պատերազմական հանցագործությունների քրեական հետապնդման նախաձեռնումը: Հոդվածում ընդգծվում են միջազգային քրեական հետապնդման ակտիվացման իրավական խոչընդոտները հաղթահարելու դժվարություններն ու այլընտրանքները հնարավոր գործիքների համադրման ու համեմատման միջոցով: Իրավական համեմատությունը և պատմական ակնարկը թույլ են տալիս դիտարկել Արցախյան երրորդ պատերազմի ընթացքում կատարված միջազգային հանցագործությունների հետապնդման երեք տարբեր մակարդակներ, որոնցից համընդհանուր իրավասության հիման վրա ազգային քրեական հետապնդումը թվում է ամենաարդյունավետ գործիքը:
В данной статье сформулированы возможные правовые пути, открытые для международного уголовного права с целью активизации преследования макропреступлений, совершенных в ходе Третьей Арцахской войны. Ни Республика Армения, ни Республика Азербайджан, ни Республика Арцах не являются членами Римского статута Международного уголовного суда (МУС). Это затрудняет инициирование судебного преследования военных преступлений на международном уровне. Следующая статья освещает трудности и альтернативы в преодолении правовых препятствий для активизации международного уголовного преследования, проводя и сравнивая возможные инструменты. Правовое сравнение и исторический обзор позволяют рассмотреть три различных уровня для преследования международных преступлений, совершенных во время Третьей Арцахской войны, где национальное преследование на основе универсальной юрисдикции представляется наиболее эффективным инструментом.
Place of publishing:
Երևան