Object structure

Journal or Publication Title:

Կոմիտասի թանգարան-ինստիտուտի տարեգիրք = Komitas museum-institute yearbook

Date of publication:

2021

Volume:

Զ

ISBN:

978-9939-9256-2-2

Additional Information:

Մարկո Մինա

Title:

The Shape Of Memory

Other title:

Հիշողության ձևը գործիքային ուսուցման գործուն, մասնակցային և ամբողջական օրինակապագայի երաժշտի համար

Remainder of title:

An active, participatory and holistic instrumental learning model In music training, for the musician of the future

Creator:

Marco Mina

Contributor(s):

Պատ. խմբ.՝ Տաթևիկ Շախկուլյան

Subject:

Երաժշտություն ; Թանգարաններ ; Կոմիտաս Վարդապետ

Uncontrolled Keywords:

memory ; psycho-pedagogical ; imagination ; knowledge ; operativeanalysis ; classical musician

Abstract:

In this paper the topic of memory (linked to many fields of investigation, in addition to the music one) is faced by a particular interpretative perspective that places it halfway between psycho-pedagogical research and a more specific path of investigation of musical-analytical-formal type, with characteristics, I would say, holistic. Starting from this “thematic intersection” (psycho-pedagogical and formal-analytical), the present study tries to focus on an aspect that is not completely unknown about the subject of memory (at least not in the specific literature currently available, but perhaps still not specifically valued in a pedagogical way) thus determining the identification of all the potential that memory possesses, the characteristics, the formative aspects.
Հոդվածում հիշողության թեման (հետազոտությունների բազմաթիվ ոլորտների, այդ թվում՝ երաժշտության հետ առնչությամբ) առերեսվում է մեկնաբանական որոշակի հեռանկարով, որն այն տեղավորում է հոգեբանական-մանկավարժական ուսումնասիրությունների և երաժշտական-վերլուծական-ձևային տեսակի ավելի մասնավոր հետազոտության մեջտեղում, ես կասեի՝ ամբողջական բնութագրով։ Սկսած իր թեմատիկ «խաչաձևումից» (հոգեբանական-մանկավաժական և ձևային-վերլուծական)՝ հոդվածը փորձում է անդրադառնալ մի հանգամանքի, որը ամբողջապես անծանոթ չէ հիշողության թեմատիկային (առնվազն ներկայում գոյություն ունեցող որոշակի գրականությանը, որը հավանաբար դեռևս դիտարկված չէ մանկավարժական տեսանկյունից), ինչպես նաև սահմանել հիշողության բովանդակության նույնականացումները, բնութագրիչները, ձևային դիտանկյունները։

Place of publishing:

Երևան

Publisher:

Կոմիտասի թանգարան-ին-տ. հրատ.

Type:

Հոդված

Format:

pdf

Extent:

էջ 168-188

Other physical description:

նկ․

Identifier:

click here to follow the link