Object structure

Journal or Publication Title:

Կոմիտասի թանգարան-ինստիտուտի տարեգիրք = Komitas museum-institute yearbook

Date of publication:

2020

Volume:

Ե

ISBN:

978–9939–9206–9–6

Additional Information:

Misakyan Nane

Title:

Հայոց ԲՁ եղանակը և Dies Irae միջնադարյան սեկվենցիան

Other title:

The Armenian Second Mode And Dies Irae Sequence

Creator:

Միսակյան, Նանե

Contributor(s):

Պատ. խմբ.՝ Տաթևիկ Շախկուլյան

Subject:

Թանգարաններ ; Կոմիտաս Վարդապետ

Uncontrolled Keywords:

Հայկական Ութձայն ; ԲՁ ; շարական ; Արմաշական ավանդույթ ; Համբարձում Չերչյան ; Քրիստոսի Երկրորդ Գալուստ ; միջնադարյան «ձայնից» մեկնություններ

Abstract:

Հոդվածը նվիրված է հայ հոգևոր երգարվեստի Արմաշական ավանդույթի (Պոլսական երգվածքի առանձին ենթաճյուղը) ԲՁ ձայնեղանակի շարականների ուսումնասիրությանը ։ Բացահայտել ենք դրանց բնութագրական հատկանիշները, դիտարկել տեմպերը, մեղեդիական ոճերը և մեղեդիական բնորոշ դարձվածքները ։ Աշխատանքի կարևոր մասն է կազմում Արմաշական շարականների համեմատական վերլուծությունը հայ հոգևոր երգարվեստի այլ ավանդույթները ներկայացնող համանուն նմուշների հետ։ Քննության ընթացքում ինտոնացիոն աղերսներ ենք նկատել դիտարկվող ԲՁ շարականներում տեղ գտած որոշակի մեղեդիական դարձվածքների և Dies Irae միջնադարյան սեկվենցիայի միջև։ Այս համատեքստում առաջ ենք բերել հիմնահարցեր՝ կապված երկու երգասացությունների ստեղծման ժամանակի, մեղեդիական կերտվածքում խնդրո առարկա դարձվածքների զարգացման օրինաչափությունների, մեղեդիական ոճերի և երաժշտական բաղադրիչների այլ առանձնահատկությունների հետ։
The research of the Armenian medieval music is the most important part of Komitas Vardapet’s activity. His musicological heritage includes many works related to the problems of Armenian sacred music:
 Formulation and historical development path of Armenian sacred music,
 The Armenian eight–mode system,
 The art of Manrusum,
 Xaz notation system, etc. This article is dedicated to the analysis of the šarakans of the Second Mode of the Armash tradition of Armenian sacred chant. I explored their characteristics, and observed their temps, melodic styles and patterns. The main focus of this study is comparative analysis of the šarakans of Armash tradition with other chants presenting Armenian sacred music. During my research have found similar intonations between melodic patterns of šarakans and Dies Irae sequence. In this context I brought forward the following problems of both singing traditions: a) The period of their creation b) Regularity of melodic pattern development in melodic structure c) Melody styles and other musical component specifics.


Table of contents:

ԳԼՈՒԽ Գ. Կոմիտաս և միջնադարյան երաժշտություն
CHAPTER III: Komitas And Medieval Music

Place of publishing:

Երևան, Բեռլին, Հալլե

Publisher:

Կոմիտասի թանգարան-ին-տ. հրատ.

Type:

Հոդված

Format:

pdf

Extent:

էջ 210-236

Other physical description:

նոտա