Journal or Publication Title:
Կոմիտասի թանգարան-ինստիտուտի տարեգիրք = Komitas museum-institute yearbook
Date of publication:
Volume:
ISBN:
Additional Information:
Title:
Կոմիտասի ստեղծագործության ենթաշերտային խորհրդաբանությունը և դրա թվագրության խնդիրը
Other title:
Substrate Symbolism Of Komitas’s Works And The Problem Of Their Dating
Creator:
Contributor(s):
Subject:
Թանգարաններ ; Կոմիտաս Վարդապետ
Uncontrolled Keywords:
պատմական մոտեցում ; թվագրություն ; լանդշաֆտ ; ենթաշերտ ; խորհրդանշան ; տեքստ
Abstract:
Կոմիտասի գրանցած և հետազոտած ժողովրդական երգերը վերարտադրում են խորհրդանիշների այնպիսի մի համակարգ, որն իր էությամբ բավականին արխաիկ է: Այս իմաստով պատահական չէ, որ մի շարք մասնագետներ Կոմիտասի գործերը բնորոշում են որպես միաձայնության հնագույն արվեստի հուշարձաններ, որոնց արմատները հասնում են նախաքրիստոնեական շրջան:Եզոն, գութանը, կռունկը և այլ համանման խորհրդանիշներ արտահայտում են պատմական մի միջավայր, որի ակունքները տեսանելի են դեռևս վաղ երկրագործական հասարակություններում: Նույն խորհրդաբանությունը դրսևորվում է հայկական պատմական լանդշաֆտի, նրա առանցքային կետերի (օրինակ՝ Արարատի, Արագածի, Արաքսի) մասին պատկերացումներում: Ուշագրավ է, որ Կոմիտասի վերականգնած հայկական խորհրդանիշները (օրինակ՝ կռունկը, արագածյան կանթեղը և այլն) հետագայում դառնում են խորհրդանիշ իր՝ Կոմիտասի համար: Կարելի՞ է արդյոք թվագրել այդ երգերը: Որոշ մասնագետներ, օրինակ, հորովելների մասին նշում են, թե դրանք առաջացել են պատմության հնագույն շրջանում՝ երկրագործական աշխատանքի հետ միասին, և դրանց մեջ պահպանվել են կենդանիների հնագույն պաշտամունքի հետքերը (Ա. Շահվերդյան): Մյուսները գտնում են, որ այդ երգերը հնարավոր չէ թվագրել ու դժվար թե դրանք կազմված լինեն որոշ շրջանի մեջ կամ ինչ–որ պահի (Յ. Ասատուրեան): Ներկայացվող հոդվածում փորձ է կատարվում ընդհանուր գծերով առանձնացնել արխաիկ խորհրդանշանների կոմիտասյան համակարգը և դրա սկզբնավորումը տեղավորել որևէ պատմական ժամանակաշրջանի մեջ՝ փորձելով ոչ թե որոշակիորեն թվագրել դրանք (ինչն, ըստ էության անհնար է), այլ ցույց տալ համապատասխան երգային տեքստերի առաջացման terminus ante և post quem – ները, ինչպես նաև դրանց հնարավոր փոխակերպումները ժամանակի ընթացքում՝ օգտագործելով գլխավորապես պատմահնագիտական գործիքակազմ:
Folk songs recorded and researched by Komitas reproduce a system of symbols that is essentially archaic. In this sense, it is not accidental that a number of specialists characterize Komitas’s works as monuments of ancient monodic musical art, the roots of which go back to the pre–Christian era. Bull, plow, crane, and other similar symbols express a kind of historical environment, origins of which are visible in early agricultural societies. Symbolism is expressed in the notions of the Armenian historical landscape, its key points (for example, Ararat, Aragats, Araxes). It is noteworthy that the Armenian symbols restored by Komitas (such as the crane, the lampade of Aragats, etc.) later became a symbol for Komitas himself. Can these songs be dated? Some experts point out, for example, that agricultural songs such as horovels originated “in the oldest period of history, together with agricultural work”, in which the remains of the ancient cult of animals were preserved (A. Shahverdian). Others find that these songs cannot be specifically dated: they are unlikely to be composed only at certain times or at some point (Y. Asaturian). This article seeks to discuss in common traits the Komitas system of archaic symbols and place its beginning in a certain historical period, however not trying to concretely date them (which is actually impossible) but to demonstrate the termini ante and post quem of the appearance of corresponding song texts, as well as consider the problem of their possible transformation during the time, by using essentially historical and archaeological tools.
Table of contents:
ԳԼՈՒԽ Ա. Կոմիտասը և իր ստեղծագործությունը
CHAPTER I: Komitas And His Work
Place of publishing:
Երևան, Բեռլին, Հալլե