Journal or Publication Title:
Կոմիտասի թանգարան-ինստիտուտի տարեգիրք = Komitas museum-institute yearbook
Date of publication:
Volume:
ISBN:
Additional Information:
Мартиросян Астхик, Martirosyan Astghik
Title:
ԱՁ ձայնեղանակի դրսևորումները հայ հոգևոր երգարվեստի Երուսաղեմյան երգվածքում
Other title:
The First Mode in the Jerusalem Singing Tradition of the Armenian Chant ; Первый глас в иерусалимском распеве армянской духовной музыки
Remainder of title:
(Լևոն Չիլինկիրյանի ձայնագրած շարականների օրինակով)
Creator:
Contributor(s):
Subject:
Թանգարաններ ; Կոմիտաս Վարդապետ ; Միջնադարյան երաժշտություն
Uncontrolled Keywords:
հայ հոգևոր երգարվեստ ; Ութձայն համակարգ ; մեղեդիական բնորոշ դարձվածքներ ; երուսաղեմյան երգվածք ; Լևոն Չիլինկիրյան ; Նիկողայոս Թաշճյան
Abstract:
Հայ հոգևոր երգարվեստի Երուսաղեմյան երգվածքի սկզբնաղբյուր են Լևոն Չիլինկիրյանի (1862–1932) գրառած շարականները: Սույն հոդվածում ներկայացվում են հայ հոգևոր երաժշտության Երուսաղեմյան երգվածքի Առաջին ձայնեղանակին պատկանող շարականների բնութագրերը: Չիլինկիրյանական ձայնագրություններից առայժմ մեզ հասանելի տասնինը շարականները համեմատել ենք Ն. Թաշճյանի ձայնագրած նույնանուն շարականների ձայնեղանակային–ձայնակարգային կառուցվածքի և մեղեդիական բնորոշ դարձվածքների հետ, վեր հանել Երուսաղեմյան երգվածքին բնորոշ Ութձայն համակարգի նկարագիրն ԱՁ–ի սահմաններում:
To fully spread light on Armenian Medieval Studies it is of crucial significance to study the eight–mode system in the Armenian sacred chant in all the existing branches that have appeared throughout centuries. The study of the system proposes theoretical and practical analysis, which includes the structures of the modes, the clarification of their functional tones and their typical melodic patterns. All the šarakans recorded by Levon Chilinkiryan (1862–1932) are considered being sources of the Armenian Chant of Jerusalem, therefore they have a great significance in the research of the Armenian eight–mode system. In this article the first mode of the Armenian Jerusalem Chant is observed. For the purpose of describing the features of the eight–mode in the Armenian Jerusalem Chant the nineteen records by Chilinkiryan (available up till now) have been analyzed in comparison with the corresponding šarakans recorded by N. Tashchyan in Etchmiadzin.
Исследование системы восьмигласия в разных распевах армянской духовной музыки имеет основополагающее значение для полного освящения ряда важных вопросов армянской музыкальной медиевистики. Изучение этой системы предполагает анализ ладовой структуры, функциональных ступеней и характерных мелодических оборотов гласов армянских духовных песнопений. Шараканы (гимны), записанные Левоном Чилинкиряном (1862-1932), являются для нас источником Иерусалимского распева армянской духовной музыки, поэтому они имеют важное значение для изучения системы восьмигласия в данном распеве. В рамках данного доклада были рассмотрены шараканы Первого гласа с точки зрения вышеназванных параметров. Доступные нам девятнадцать шараканов, записанные Л. Чилинкиряном были подвергнуты сравнительному анализу с одноименными шараканами основного–Эчмиадзинского распева армянской духовной музыки, записанных Никогайосом Ташчяном, вследствие чего были выявлены общности и различия в характеристике данного гласа в двух распевах.
Table of contents:
ԳԼՈՒԽ Գ. Միջնադարյան երաժշտություն
CHAPTER III: Medieval Music
Place of publishing:
Երևան