Object structure

Journal or Publication Title:

ՀՀ ԳԱԱ Շիրակի հայագիտական հետազոտությունների կենտրոն. Գիտական աշխատություններ= Ширакский центр арменоведческих исследований НАН РА. Научные труды = Shirak Centre of Armenological Studies of NAS RA․ Scientific works

Date of publication:

2020

Volume:

2

ISSN:

1829-4316

Additional Information:

Айвазян Г. С., Ayvazyan G. S.

Title:

Ալեքսանդրապոլի դպրոցների պատմությունից

Other title:

Из истории школ Александрополя ; From The History Of The Schools Of Alexandrapol

Creator:

Այվազյան, Գևորգ

Subject:

Պատմություն ; Կրթօջախներ

Uncontrolled Keywords:

մասնավոր դպրոց ; լուսավորչություն ; աշակերտ ; գերմաներեն ; զարգացում

Coverage:

116-133

Abstract:

Հոդվածում ներկայացվում է 1860-1870-ական թթ. Ալեքսանդրապոլի մասնավոր դպրոցների պատմության հիմնական իրողությունները՝ ազգային կրթական համակարգի զարգացման համատեքստում ուսումնասիրելով և ցույց տալով լուսավորչական հայացքների տեր գործիչների` փոքր կրթօջախներում ուսուցման և դաստիարակության բովանդակությունը փոխելուն միտված աշխատանքը: В 60-70-х годах XIX века Александрополь был творческим очагом для многих педагогов и культурных деятелей. После ясного познания целей и средств образования и воспитательных методов учителей, они повысили требования по отношению руководства частных-начальных школ. Частные школы находились под управлением дьячков, выпускников уездных училищ и духовных семинарий. Умственной и нравственной силой общества, практическим воспитательным тактом специалистов-педагогов удалось совершенствовать их педагогические знания и образ мыслей, изменить их отношение к своему делу. In the 60-70s of the XIX century, Alexandropol was a creative center for many educators and cultural figures. After a clear knowledge of the goals and means of education and educational methods of teachers, they increased the requirements for the management of private-elementary schools.Private schools were run by clerks, graduates of county schools and theological seminaries. The mental and moral strength of society, the practical educational tact of specialist teachers managed to improve their pedagogical knowledge and way of thinking, change their attitude to their work.

Type:

Հոդված

Format:

pdf

Location of original object:

ՀՀ ԳԱԱ Հիմնարար գիտական գրադարան