Էջմիածին։ Պաշտօնական ամսագիր Ամենայն Հայոց Կաթողիկոսութեան Մայր Աթոռոյ Սրբոյ Էջմիածնի
Погосян Ашхундж, Poghosyan Ashkhunj
Об одном эпизоде из истории г. Ани в эпоху Шаддадидов ; On an episode from the Shadadian period of the history
Խմբ.՝ Առաքել Առաքելյան (1944-1948) ; Լևոն Կիսիբեկյան (1948-1950) ; Աշոտ Աբրահամյան (1950-1955) ; Առաքել Առաքելյան (1955-1956) ; Արթուն Հատիտյան (1956-1982) ; Պարգեւ Շահբազյան (1983-1984) ; Երվանդ Մելքոնյան (1985-1993) ; Տ. Ասողիկ եպս. Արիստակեսյան (1994-1996) ; Տ. Բագրատ աբղ. Գալստյան (1996-1998) ; Մարիամ Վարդանյան (պաշտոնակատար) (1998-1999) ; Տ. Արշակ աբղ. Խաչատրյան (պաշտոնակատար) (1999) ; Անդրանիկ Զեյթունյան (2000-2001) ; Արշակ Մադոյեան (2009-2015) ; Արսէն Բոբոխեան (2015-2017) ; Տ. Անդրէաս աբղ. Եզեկեան (պաշտոնակատար) (2017-2018) ; Գէորգ Մադոյեան (2018-)
Вскоре после завоевания столицы Багратидов – города Ани, сельджукский султан Алп Арслан продал его курдскому эмиру Гандзака Фадлуну. Историк XIII века Вардан Аревелци по этому поводу сообщает, что взамен Фадлун дал султану узорчатую «златокованную картину» (ոսկիակուռ նկարս ծաղկոցի). Мнения исследователей расходятся в толковании смысла этих слов. Некоторые думают, что речь идет об иконах, другие отрицают возможность такого рода торга. Анализируя сведения, касающиеся различных тканей в эпоху Арабского халифата, автор заключает, что в словах «златокованная картина» Вардана Аревелци имел в виду роскошные златотканые ткани, одним из центров производства которой был город Двин. Shortly after capturing Ani, the Armenian Bagratid capital, Seljuk Sultan Alp Arslan sold the city to Patlun, Kurdish Emir of Gandzak. The historian Vardan Areveltsi wrote that Patlun “took Ani from Alp Arslan giving him a “gold-plated flower painting”. Researchers disagree on the meaning of “gold-plated flower painting” (ոսկիակուռ նկարս ծաղկոցի). Some of them think that this refers to icons, others simply rule out the presence of fabrics in this deal. Analyzing the information on various fabrics produced in the era of the Arab Caliphate, the author concludes that in fact, by saying “gold-plated flower painting”, the historian meant luxurious gold-woven royal fabrics, one of the production centers of which was Dvin.
Ս. Էջմիածին
oai:arar.sci.am:264760
ՀՀ ԳԱԱ Հիմնարար գիտական գրադարան
Mar 5, 2024
Dec 28, 2020
45
https://arar.sci.am/publication/288311
Edition name | Date |
---|---|
Պօղոսեան, Աշխունջ, Անիի պատմութեան շադադեան շրջանի մի դրուագի մասին | Mar 5, 2024 |
Bais, Marco Հայր Գաբրիէլ Այվազովսկի (հիմնադիր 1843-1848) Հայր Ղեւոնդ Ալիշան (1848-1851) Հայր Օքսենտիոս Գուրգէնեան (1852-1853) Հայր Գրիգոր Ճելալեան (1854-1856, 1858-1861, 1863-1866) Հայր Անտոն Սիոնեան (1861-1862) Հայր Աթանագինէս Գաբթանեան (1867-1870) Հայր Յակոբոս Իսավերտենց (1871-1872) Հայր Կոմիտաս Իսկէնտէրեան (1873-1875) Հայր Արսէն Սուքրեան (1875-1876) Հայր Արիստակէս Քասքանտիլեան (1879-1882) Հայր Աթանաս Տիրոյեան (1883-1888, 1906-Օգոստոս) Հայր Յովհաննէս Թորոսեան (1889, 1896-1898) Հայր Թովմաս Էֆտեան (1890-1892) Հայր Եսայի Տայեցի (1893-1896) Հայր Ստեփանոս Սարեան (1898-1899) Հայր Սիմոն Երեմեան (1899-1905) Հայր Դաւիթ Նազարէթեան (1905) Հայր Աթանաս Տիրոյեան (1906) Հայր Կարապետ Տէր-Սահակեան (1906-1907) Հայր Ներսէս Տիրացուեան (1908-1909) Հայր Մկրտիչ Պոտուրեան (1908) Հայր Վարդան Հացունի (1909) Հայր Ներսէս Անդրիկեան (1910-1912) Հայր Յովհան Աւգերեան (1912-1915) Հայր Ներսէս Տիրացուեան (1916-1919) Հայր Ղեւոնդ Տայեան (1918, 1921-1927) Հայր Գաբրիէլ Նահապետեան (1919-1920) Հայր Քերոբէ Չրաքեան (1920-1921) Հայր Կիւրեղ Քիպարեան (1927-1929) Հայր Վահան Յովհաննէսեան (1929-1930) Հայր Եղիա Փէչիկեան (1930-1939, 1952-1953) Հայր Եսայի Գռուզեան (1939-1942) Հայր Մեսրոպ Ճանաշեան (1942-1952, 1954-1956, 1971-1973) Հայր Ներսէս Տէր-Ներսէսեան (1957-1964, 1974-1979) Հայր Եփրեմ Տէր-Ղազարեան (1965-1967) Հայր Գաբրիէլ Սահակեան (1968-1970) Հայր Լեւոն Զէքիեան (1980-1984) Հայր Սահակ Ճեմճեմեան (1985-1992) Հայր Տաճատ Եարտըմեան (1993-1995) Հայր Յարութիւն Պզտիկեան (1996-1999) Հայր Սերոբ Չամուրլեան (2017-)
Kocharyan, Romik
Geraly Zoltan
Ohanian, Seda Mkrtchyan, Karen Fishenkjian, Ani Գլխավոր խմբագիր՝ Պ. Ա. Չոբանյան (2013-2017) Ա. Խառատյան (2017-)