Publication Details:
Journal or Publication Title:
Էջմիածին։ Պաշտօնական ամսագիր Ամենայն Հայոց Կաթողիկոսութեան Մայր Աթոռոյ Սրբոյ Էջմիածնի
Date of publication:
Volume:
Number:
ISSN:
Additional Information:
Брутян Григор, Broutian Grigor
Title:
Հին Հռոմէական օրացոյցի որոշ առանձնայատկութիւնների բացատրութիւն Հայկական օրացոյցների միջոցով
Other title:
Объяснение некоторых особенностей древнеримского календаря с помощью армянских календарей ; Explanation of some fundamental features of the old Roman calendar through the Proto-Armenian calendar
Creator:
Contributor(s):
Խմբ.՝ Առաքել Առաքելյան (1944-1948) ; Լևոն Կիսիբեկյան (1948-1950) ; Աշոտ Աբրահամյան (1950-1955) ; Առաքել Առաքելյան (1955-1956) ; Արթուն Հատիտյան (1956-1982) ; Պարգեւ Շահբազյան (1983-1984) ; Երվանդ Մելքոնյան (1985-1993) ; Տ. Ասողիկ եպս. Արիստակեսյան (1994-1996) ; Տ. Բագրատ աբղ. Գալստյան (1996-1998) ; Մարիամ Վարդանյան (պաշտոնակատար) (1998-1999) ; Տ. Արշակ աբղ. Խաչատրյան (պաշտոնակատար) (1999) ; Անդրանիկ Զեյթունյան (2000-2001) ; Արշակ Մադոյեան (2009-2015) ; Արսէն Բոբոխեան (2015-2017) ; Տ. Անդրէաս աբղ. Եզեկեան (պաշտոնակատար) (2017-2018) ; Գէորգ Մադոյեան (2018-)
Subject:
History ; Auxiliary Sciences of History ; Chronology; Calendar
Coverage:
Abstract:
В настоящее время многие особенности древнеримского календаря не имеют приемлемых объяснений в рамках римской культуры. В качестве иллюстрации можно отметить то, что год состоял всего из 10 месяцев и содержал 304 дня, 6 месяцев не имели собственных имен и назывались порядковыми номерами․ На основе этих сопоставлений и объяснений делается заключение, что известная нам структура древнеримского календаря может быть прямым или косвенным заимствованием из Протогайковского календаря․ Currently, many features of the old Roman calendar do not have acceptable explanations in the Roman culture. For example, one can note that the year consisted of only 10 months and contained 304 days; 6 months did not have their own names and were called with serial numbers․ Based on these comparisons and explanations, it is concluded that the structure of the old Roman calendar familiar to us can be a direct or indirect borrowing from the Proto-Armenian calendar.
Place of publishing:
Ս. Էջմիածին