Publication Details:
Journal or Publication Title:
Էջմիածին։ Պաշտօնական ամսագիր Ամենայն Հայոց Կաթողիկոսութեան Մայր Աթոռոյ Սրբոյ Էջմիածնի
Date of publication:
Volume:
Number:
ISSN:
Additional Information:
Манучарян Ашот, Manucharyan Ashot
Title:
Հայոց դարձի` 301 թվականը հաստատող մատենագրական ու վիմագրական վկայություններ
Other title:
Летописные и эпиграфические свидетельства, подтверждающие обращение армян в 301 году ; Literary and epigraphic evidences attesting to the date of the Armenians’ conversion to Christianity in 301
Creator:
Contributor(s):
Խմբ.՝ Առաքել Առաքելյան (1944-1948) ; Լևոն Կիսիբեկյան (1948-1950) ; Աշոտ Աբրահամյան (1950-1955) ; Առաքել Առաքելյան (1955-1956) ; Արթուն Հատիտյան (1956-1982) ; Պարգեւ Շահբազյան (1983-1984) ; Երվանդ Մելքոնյան (1985-1993) ; Տ. Ասողիկ եպս. Արիստակեսյան (1994-1996) ; Տ. Բագրատ աբղ. Գալստյան (1996-1998) ; Մարիամ Վարդանյան (պաշտոնակատար) (1998-1999) ; Տ. Արշակ աբղ. Խաչատրյան (պաշտոնակատար) (1999) ; Անդրանիկ Զեյթունյան (2000-2001) ; Արշակ Մադոյեան (2009-2015) ; Արսէն Բոբոխեան (2015-2017) ; Տ. Անդրէաս աբղ. Եզեկեան (պաշտոնակատար) (2017-2018) ; Գէորգ Մադոյեան (2018-)
Subject:
Auxiliary Sciences of History ; Inscriptions; Epigraphy ; Christianity ; History of the Armenian Church
Coverage:
Abstract:
Известно, что христианство официально как государственную религию провозгласили армяне в 301 году. Эта дата на государ ствен ном уровне была признана при Аршакидах (52/66-428) и Баг ратидах (874/885-1045). Но в средневековье, в половине 20-ого века и в наши дни были исследователи, которые попытались пересмотреть 301 год, перенося эту дату вперед или назад. Статья показывает, что армянские средневековые историографические и эпиграфические первоисточники аргументируют достоверность 301 года. As it is known, Christianity was proclaimed officially as state religion by the Armenians in 301. This date was stately acknowledged both by the Arshakid (52/66-428) and Bagradit (874/885-1045) kingdoms. However some scholars in the Middle Ages, in the mid 20th century and also nowadays questioned this date trying to push it back or forward. The article demonstrates that both the Armenian medieval historical and epigraphical sources testify to the year of 301.
Place of publishing:
Ս. Էջմիածին