Journal or Publication Title:
Date of publication:
Volume:
Number:
ISSN:
Additional Information:
Title:
Ալեքսանդրապոլի գավառի կրթամշակութային կյանքը 1917-1920թթ.
Other title:
Creator:
Subject:
Geography; Anthropology; Recreation ; Culture and Cultural Processes ; Education ; History of education
Uncontrolled Keywords:
Алексанян К. В. ; Aleqsanyan A. V. ; դպրոցների ազգայնացում և ժողովրդավարացում ; կրթամշակութայիե կյանք ; հայագիտական և մանկավարժական դասընթացներ ; ժողովրդական համալսարան ; քաղաքային ինքնավարություն ; կրթական գործ ; մարմնակրթություն ; թատրոն ; համալսարան
Coverage:
Abstract:
Հոդվածը վերաբերում է 1917-1920 թվականների քաղաքական բուռն իրադարձություններով լեցուն տարիներին Ալեքսանդրապոլի գավառի կրթամշակութային կյանքի հեղափոխական վերափոխումներին: Ներկայացված են փետրվարյան հեղափոխությունից անմիջապես հետո Ալեքսանդրապոլի գավառում սկսված դպրոցների ազգայնացման, ժողովրդավարացման և վերակազմավորման գործընթացները, որոնք Առաջին հանրապետության տարիներին ավարտվեցին նոր հայկական դպրոցի ստեղծմամբ: В статье рассмотрены вопросы революционных реформ в области образования и культурной жизни Александропольского уезда в эпоху бурных политических событий 1917-1920гг., представлены процессы национализации, демократизации и переформирования школ, которые начались в Александропольском уезде сразу после Февральской революции и были закончены в годы Первой Республики созданием новой армянской школы. Стараниями местных властей и общественности Александропольский уезд был превращен в настоящую кузницу образования и культурной жизни, где были выкованы и призваны к жизни идеи, питавшие армянскую политическую мысль. Образование и культура стали тем оплотом, на основе которого в начале XX века воскресло тело и истерзанная душа армянского народа. The article is on the revolutionary reforms of the educational cultural life in Aleksandrapol province in the years full of turbulent political events of 1917-1920. presents the processes of nationalization, democratization and reorganization of schools started immediately after the February Revolution in Aleksandrapol province, which ended with the establishment of a new Armenian school in the years of the First Republic. Thanks to the efforts of the local authorities and the society of Aleksandrapol province, the province has become a veritable forge of educational cultural endeavors, where the ideas that nourish the Armenian political mind have been tempered and brought to life.