@misc{Hovsepyan_Mariam_The, author={Hovsepyan, Mariam}, address={Երևան}, howpublished={online}, publisher={ՀՀ ԳԱԱ «Գիտություն» հրատ.}, abstract={The Armistice of Mudros, signed on October 30, 1918, provided an opportunity for Armenian intellectuals who had survived the Genocide to publish periodicals in Constantinople. Among these publications was the highly regarded daily newspaper “Chakatamart”. The newspaper addressed various issues concerning the Armenian people, including the internal and external political challenges faced by the First Republic of Armenia. One of its key areas of focus was the fundamental problems in the educational and cultural sectors. “Chakatamart” covered these topics through news reports prepared by its own correspondents, interviews, and reprints from newspapers published in Armenia. The articles were objective and impartial, while its analytical pieces stood out for their optimism and offered solutions to the problems in the fields of education and culture. The newspaper presented these issues in a positive light and generally approached the shortcomings and deficiencies in the government's work with leniency, attributing them to the evolving circumstances of the Armenian Question. Almost every issue of the “Chakatamart” periodical included publications related to the restoration and reopening of Armenian educational institutions and cultural centers. 1918 թ․ հոկտեմբերի 30-ին կնքված Մուդրոսի զինադադարը հնարավորություն տվեց Ցեղասպանությունից փրկված հայ մտավորականներին Կոստանդնուպոլսում հրատարակել թերթ և պարբերականներ։ Դրանց թվում էր բարձր վարկանիշ ունեցող «Ճակատամարտ» օրաթերթը։ Այն անդրադառնում էր հայ ժողովրդին մտահոգող տարբեր խնդիրների։ Դրանցից էին Հայաստանի Առաջին հանրապետության առջև ծառացած ներքին ու արտաքին քաղաքականությանն առնչվող խնդիրները, այդ թվում՝ կրթամշակութային ոլորտում առկա հիմահարցերը։ Պարբերականը դրանք լուսաբանում էր սեփական թղթակիցների պատրաստած լուրերի, հարցազրույցների և Հայաստանում տպագրվող մամուլից արված արտատպումների միջոցով։ Հրապարակումները օբյեկտիվ ու անաչառ էին, իսկ վերլուծական հոդվածները աչքի էին ընկնում իրենց լավատեսությամբ և պարունակում էին կրթության ու մշակույթի բնագավառներում եղած խնդիրների լուծման առաջարկներ։ Թերթը այդ հիմնահարցերը դրական լույսի ներքո է դիտարկել և ընդհանուր առմամբ կառավարության աշխատանքում նկատվող, թերություններին ներողամտորեն է մոտեցել՝ դրանք պայմանավորելով Հայկական հարցի զարգացումներով։ «Ճակատամարտը» կարևորում էր կրթված մասնագետների դերը և կրթամշակութային ոլորտի ձևավորումն ու զարգացումը՝ մայրենի լեզվի ու ազգային ավանդույթների հիմքի վրա։}, title={The Coverage of Educational and Cultural Issues of the First Republic of Armenia in the Pages of the “Chakatamart” Daily Newspaper (1918–1920)}, type={Հոդված}, keywords={History}, }