@misc{Detloff_Maro_Logistic, author={Detloff, Maro}, address={Երևան}, howpublished={online}, publisher={ՀՀ ԳԱԱ}, abstract={Integration into international transport corridors and global supply chains is one of the main prerequisites for expanding economic activity and increasing the competitiveness of national economies. In this context, the development of logistics systems is of key importance, contributing to the efficiency of freight transportation, increasing trade volumes and deepening regional cooperation. For the Republic of Armenia, which has a strategic location in the South Caucasus, the improvement of the logistics system is an essential factor in terms of organising international transportation and transit movement. However, currently, Armenia’s logistics capabilities are significantly limited due to geographical isolation, closed borders with Turkey and Azerbaijan, as well as shortcomings in infrastructure and customs processes. These problems are also reflected in the low positions of the country in the Logistics Performance Index (LPI), particularly in the components of the efficiency of customs processes, infrastructure quality, and timeliness of supply chains. The transport system of the Republic of Armenia is one of the strategic pillars of the country’s economic development and regional integration. As a key infrastructure of the national economy, it plays a significant role in the formation of the country’s logistics capabilities and the development of transit opportunities. Armenia’s logistics system is predominantly based on road transportation, which limits the possibilities for the development of multimodal transportation and hinders the country’s effective integration into regional transport corridors. The development of the “North-South” road corridor and the “Crossroads of Peace” strategic initiative can turn Armenia into a transit hub, connecting the ports of the Persian Gulf and the Black Sea. In parallel with the modernisation of the logistics system of Armenia, it is essential to simplify customs procedures, introduce digitalisation and form effective management systems, which will contribute to reducing the costs and terms of cargo transportation. In a regionally competitive environment, where neighbouring states have more developed infrastructure, a comprehensive strategic approach is needed so that Armenia can occupy the role of a regional transit hub and expand its economic ties in international transportation networks to increase competitiveness, as well as strengthen regional security and economic stability. Միջազգային տրանսպորտային միջանցքներին և գլոբալ մատակարարման շղթաներին ինտեգրումը տնտեսական ակտիվության ընդլայնման ևազգային տնտեսությունների մրցունակության բարձրացման հիմնական նախապայմաններից մեկն է։ Այս համատեքստում լոգիստիկ համակարգերի զարգացումն առանցքային նշանակություն ունի՝ նպաստելով բեռնափոխադրումների արդյունավետությանը, առևտրի ծավալների ավելացմանը և տարածաշրջանային համագործակցության խորացմանը։ Հայաստանի Հանրապետության համար, որն ունի ռազմավարական դիրք Հարավային Կովկասում, լոգիստիկ համակարգի կատարելագործումը կարևոր գործոն է միջազգային փոխադրումների և տարանցիկ շարժի կազմակերպման տեսանկյունից։ Սակայն ներկայումս Հայաստանի լոգիստիկ կարողությունները զգալիորեն սահմանափակված են աշխարհագրական մեկուսացվածության, Թուրքիայի և Ադրբեջանի հետ փակ սահմանների, ինչպես նաև ենթակառուցվածքների և մաքսային գործընթացների թերությունների պատճառով։ Այս խնդիրները դրսևորվում են նաև «Լոգիստիկ կատարողականի ինդեքսում » (Logistics Performance Index – LPI) պետության ցածր դիրքերում, մասնավորապես՝ մաքսային գործընթացների արդյունավետության, ենթակառուցվածքային որակի և մատակարարման շղթաների ժամանակայնության բաղադրիչներով։ ՀՀ տրանսպորտային համակարգը երկրի տնտեսության զարգացման և տարածաշրջանային ինտեգրման ռազմավարական հենասյուներից մեկն է։ Որպես ազգային տնտեսության առանցքային ենթակառուցվածք՝ այն զգալի դեր է կատարում երկրի լոգիստիկ կարողությունների ձևավորման և տարանցիկ հնարավորությունների զարգացման գործում։ Հայաստանի լոգիստիկ համակարգը գերազանցապես հիմնված է ավտոմոբիլային փոխադրումների վրա, ինչը սահմանափակում է բազմատեսակ փոխադրումների զարգացման հնարավորությունները և խոչընդոտում երկրի արդյունավետ ինտեգրումը տարածաշրջանային տրանսպորտային միջանցքներին: «Հյուսիս– Հարավ» ճանապարհային միջանցքի և «Խաղաղության խաչմերուկ» ռազմավարական նախաձեռնության զարգացումը կարող են վերածել Հայաստանը տարանցիկ հանգույցի՝ կապելով Պարսից ծոցի և Սև ծովի նավահանգիստները։ Հայաստանի լոգիստիկ համակարգի արդիականացմանը զուգահեռ՝ կարևոր է մաքսային ընթացակարգերի պարզեցումը, թվայնացման ներդրումը ևարդյունավետ կառավարման համակարգերի ձևավորումը, ինչը կնպաստի բեռնափոխադրումների ծախսերի և ժամկետների նվազեցմանը։ Տարածաշրջանային մրցակցային միջավայրում, որտեղ հարևան պետություններն ունեն ավելի զարգացած ենթակառուցվածքներ, անհրաժեշտ է համակողմանի ռազմավարական մոտեցում, որպեսզի Հայաստանը կարողանա գրավել տարածաշրջանային տարանցիկ հանգույցի դեր ևընդլայնել իր տնտեսական կապերը միջազգային փոխադրումների ցանցերում՝ մրցունակության բարձրացման, ինչպես նաև տարածաշրջանային անվտանգության և տնտեսական կայունության ամրապնդման համար։}, type={Հոդված}, title={Logistic Opportunities and Challenges of the Republic of Armenia in Integrating into International Transport Corridors}, keywords={Economics and Management}, }