
 

121 
 

HEITOR DE ANDRADE CARVALHO LOUREIRO 
São Paulo State University (UNESP), Brazil 

heitorloureiro@gmail.com 

«THE VOICE OF THE ARMENIAN PEOPLE»: 
ARMENIAN PRESS IN SÃO PAULO (1940s–1970s)1 

1. INTRODUCTION 

In this article, I offer a bird eye’s view of the Armenian press printed in São Paulo 
in the 1940–1970s, the most fertile decades of the Armenian newspapers and magazines 
in Brazil’s biggest city, when several publications disputed the same readership. I present 
the main periodicals that circulated in São Paulo – published by either individuals or 
institutions – and their editorial guidelines. Thus, the press is analyzed focusing on their 
political discourse. However, there was no consensus on the best political system for 
Armenia, and rival groups used the pages of their publications to debate divergent ideas 
and point of views. Occasionally, the political differences came out of the paper and 
resulted into physical fights that ended up under the Political Police’s investigation. 

The history of the Armenian press in São Paulo – the city that hosted the majority 
of Armenians who arrived in the country – is also the social history of those immigrants 
within the host society, as well as the political history of the Armenians in diaspora that 
keep links of solidarity and channels of communication among them, even scattered all 
over the world. This network allows demanding territorial, legal, moral and economic 
reparations for the genocide that took place from 1915 on. 

The chosen periodicals have some similarities, despite the fact that they were 
produced by Armenians and descendants in São Paulo. First, all claimed to be «the voice 
of the Armenian people.» One example is the subtitle of the newspaper Ararat, whose 
first number was released in October 1946, but also was the name of another organ, 
Hayastani Dzayn, first published in 1947.2 Although other publications did not reflect 
this message on title, also made claims to be «the voice of the Armenians.» In fact, each 
one of them only represents a certain «voice» of a point of view from a fraction of the 
Armenian community of São Paulo. 

Second, few publications used Armenian as primary language. Due to the 
difficulties to print on a large scale in the Armenian alphabet, it was common that this 
language took just a small number of pages. The difficulty of reading was another 
obstacle, since many Armenians knew the language, but they did not possess the old 

                                                      
1 My most humble thanks to Hagop Kechichian, Ph.D., Stepan Hrair Chahinian, the Armenian 

Apostolic Church of São Paulo and SAMA-Clube Armênio (Haygagan Agump), for opening their archives 
and libraries to my research. I also thank the Mekitarian Family for providing me information about their 
ancestors, and Tamar M. Boyadjian, PhD (Michigan State University) for her helpful review, comments, 
and friendship. 

2 Vartanian, 1948, 537. 



HEITOR DE ANDRADE CARVALHO LOUREIRO  

122 
 

alphabet. Although there was a typography in the late 1930s and early 1940s which was 
able to print in Armenian letters, major publications were printed in Buenos Aires and 
then sent to São Paulo, such as the book Brazilioh Hay Kaghuthë, written by the priest 
of the Armenian Apostolic Church, Yesnig Vartanian, published in 1948. This book 
presents the publications that circulated in the country that time, which helps to recreate 
the path of some of those newspapers and magazines that are lost, not existing in either 
archives or libraries. 

Funding is another common point between those publications. Apart from Verelk, 
the Armenian Union of São Paulo’s newsletter, other publications had subscribers and 
advertisers from the community itself. In this regard, analyzing those advertisements is 
an important strategy of research to understand the economic framework of which the 
Armenians in São Paulo were part. From observing advertisements in different years and 
publications, it is possible to notice whether an immigrant-owned business grew, 
opening branches or expanding its area of expertise. 

These publications also have much in common regarding content. In general, there 
are articles about social events, history, and politics. The claims for rights over the 
eastern territories of the Republic of Turkey was the most common subject, although the 
discourse would vary depending on the publication’s political affiliation, becoming more 
or less aggressive towards the Turks or the adopted strategies to achieve the aims of the 
Armenian Cause. 

2. VERELK: NEWSLETTER OF THE «ARMENIAN UNION OF SÃO 
PAULO» CULTURAL SOCIETY3 

This magazine-shaped publication was the first Armenian press project in Brazil 
that maintained periodicity and some longevity.4 Other periodicals were printed and 
published before in Brazil, but they did not live long and no known preserved copies are 
extant. The above-mentioned Fr. Vartanian’s book cites publications, such as the 
«independent, national, literary, artistic and sportive» magazine Yerant (1928–1931 or 
1932), the very first Armenian periodical in Brazil; or Gaydz (1935) the Social Democrat 
Hnchakian Party’s organ. Verelk – a French-Armenian Soviet-orientated newspaper’s 
namesake, published in the 1920s5 – was first released in 1945 on the occasion of the 
first anniversary of the «Armenian Union of São Paulo» Cultural Society (UASP, the 
acronym in Portuguese), founded in August 20, 1944.6 As a bilingual magazine, Verelk 
was semi-craft printed, whose pages in Portuguese were typewritten and the Armenian 
ones were handwritten and then duplicated by a mimeograph. 

                                                      
3 «Verelk: boletim informativo da Sociedade Cultural ‘União Armênia de São Paulo’», in 

Portuguese. 
4 Vartanian, 197, 248. 
5 Mouradian, 1990, 313. 
6 Unfortunately, it is not possible to have access to the whole collection. The gathered material starts 

with n. 9–10 from April-May 1946 and ends with n. 17 from August 1947. It is not known whether that 
was the last published issue. 



 «THE VOICE OF THE ARMENIAN PEOPLE»: ARMENIAN PRESS... 

123 
 

The sympathy for the Communism borne by UASP through the newsletter 
attracted the Political Police of the State of São Paulo’s attention. Although some 
members of the UASP’s board of directors tried to deny any official affiliation, the 
Soviet orientation was visible already from the newsletter’s cover. In the ninth-tenth 
issues of April-May 1946 (the publication was bimonthly at the initial stage), the cover 
shows a «homage to the Armenian deputies elected by the people to the Soviet 
Parliament» with portraits of those politicians.7 It is important to mention that the 
foundation of both UASP and Verelk took place at the time when the Armenian 
politicians were at their height in the 1940–50s, falling after Nikita Khrushchev’s 
office.8 In another issue, the opening article states Armenian SSR as the genuine 
expression of the Armenian people’s national interests «after many centuries of 
slavery, Armenia rises, autonomous, progressive, and rejuvenated.»9 

The newsletter’s purposes can be summarized as follows: first, informing the 
reader about what happened in the Armenian Union of São Paulo and within the 
community; second, reporting short news about the Armenian Cause and other 
diasporic communities; and third, exalting the Armenian SSR through articles alluding 
to its history, culture, politics, etc. The latter evident in issues such as the one published 
in November 1946, whose features were obivious on its cover «Hail November 29», 
in big and red letters, standing for the 26th anniversary of the Armenia SSR. The 
editorial reads: 

The Soviet Socialist Republic of Armenia completes one more year of 
existence. Therefore, it is the 26 years of «regime,» which gave to «Haiasdan» 
admirable splendor and progress. We, Armenians from abroad, proudly 
commemorate this date because it has a special meaning to our heart of the 
patriots. It was on that remarkable day that the «regime» was implanted in 
Armenia, the «regime» that assured economic and social freedom. It was on that 
day that the Armenians, after 600 years of indescribable martyrdom, found 
peace and tranquility. Today, when we receive good news about the repatriation 
of all Armenians from abroad, we feel our hearts touched by the hope of 
stepping the national soil again.10 

The pages in Armenian are not literal translations from the Portuguese, but the 
content is very similar. In the first issues, there are some articles in Armenian signed 
by Takvor Guiragossian, UASP’s secretary in 1946. In April/May 1946 issue, 
Guiragossian defends the emigration to Armenian SSR in two pieces: «To Armenia,» 
and «Clarification relating to life in Soviet Armenia,» with similar tenor: making 
propaganda about the advancements of the country and the benefits of emigrating.11 In 
other issues, it is possible to find in the old language some patriotic poems and articles 
about the Armenian history. 

                                                      
7Verelk, nº. 9–10, April-May, 1946. 
8 Ferro, 1983, 203. 
9Verelk, nº 9–10, April-May, 1946. 
10Verelk, n. 16, November, 1946, 2. Translated from Portuguese original by the author. 
11 Op. cit., nº. 9–10, abril-maio de 1946. 



HEITOR DE ANDRADE CARVALHO LOUREIRO  

124 
 

Although politics is a recurring subject, it was not the only theme in the 
newsletter. Social news, anecdotes, book and film reviews were also published in 
Verelk. This shows that UASP was not a political grouping, working as a party, unlike 
other Armenian institutions in São Paulo. Sport and theatrical activities also had room 
at the headquarters under the care of Erevan, Union’s youth and sports wing. In 1950, 
the Political Police confiscated files and records from UASP’s headquarters, including 
a list of nominates to the board of directors, containing 46 names, among them 13 
women. However, it is not possible to find among these confiscated files any copy of 
the newsletter. 

It is unknown when UASP closed doors, although there was a request for closing 
it at the Political Police in 1952,12 but it is possible to notice by analyzing the issues 
that after the departure of Jacob Bazarian and Levon Yacubian in 1947 – both would 
create the newspaper Ararat as we will see below – the editorial line was substantially 
changed. After a commemorative issue for the 26th anniversary of Armenian SSR, in 
November 1946,13 a new issue would be published only nine months later as a special 
edition in celebration of the third anniversary of UASP and the second year of Verelk. 
In this issue, there are no articles supporting the Soviet Armenia as it used to be, nor 
reports about politics in USSR. The editorial praises the growth of the Armenian Union 
of São Paulo and the institution’s activities within the Armenian community in São 
Paulo, while it challenges their critics and opponents whose days, in the author’s 
words, «were numbered.»14 

Verelk’s abandonment of an editorial line guided by political debate did not stop 
the pro-Armenian SSR expression within the Armenian community in São Paulo. The 
fall of the newsletter marks the creation of a new publication, Ararat – the voice of the 
Armenian people – that would be the most enthusiastic organ ever published by 
Armenians in Brazil in support of the Soviet regime. 

3. ARARAT – THE VOICE OF THE ARMENIAN PEOPLE 

The newspaper Ararat – the voice of the Armenian people was first published in 
October 1946, after dissidence in Verelk and the Armenian Union of São Paulo. On 
that occasion, Jacob Bazarian and Levon Yacubian, two of the most active members 
of UASP, left the organization to dedicate themselves to an independent project, 
politically bolder towards the left, in support of the Armenia RSS, and Communism. 
For those reasons, Ararat was closely monitored by the Political Police, which 
eventually arrested both activists. The great amount of information generated by the 
police offers us a rich corpus of sources to study both the Armenian community and 
the operation of the Political and Social Order Police of the State of São Paulo (DEOPS 
the acronym in Portuguese). Some copies of the newspaper were attached to the 
criminal records as evidence of the political crime.15 

                                                      
12 Criminal record n. 98,526 – Ararat, DEOPS, Public Archives of the State of São Paulo. 
13Verelk, n. 16, November 1946. 
14 Op. cit., n. 17, August 1947. 
15 The diocese of the Armenian Apostolic Church in São Paulo has the whole collection of Ararat 

in very good condition. 



 «THE VOICE OF THE ARMENIAN PEOPLE»: ARMENIAN PRESS... 

125 
 

Ararat is predominately written in the Portuguese language. As it was mentioned, 
the difficulties of printing in Armenian may be one of the reasons of the lack of the 
mother tongue on the newspaper’s pages, but it is also worth mentioning that neither 
Bazarian nor Yacubian were fluent in Armenian. But for some sparse cases, only in 
the issue 20, May 1948, it is possible to find a whole page printed in Armenian 
containing news about repatriation, sent from the USSR.16 From this issue until 
Yacubian’s imprisonment, one or two pages in each issue were exclusively dedicated 
to news from the USSR.  

The newspaper was monthly based – becoming bimonthly based at its last stage, 
since the operational difficulties caused by Yacubian’s arrest and Bazarian’s exile – 
printed on newsprint, issued with six pages and afforded by subscriptions, 
advertisement, and donations. Twenty-five year old Mary Moraes Apocalipse,17 then-
Bazarian’s wife then, was legal by responsible for the publication, until the 
requirement of Brazilian law that obligated the director of any newspaper of being 
born Brazilian. 

Jacob Bazarian, de facto Ararat director, was born in Marash in 1919 and studied 
Philosophy at the Philosophy, Sciences and Arts of São Paulo University. 
Simultaneously, he worked in São Paulo city’s newspapers, such as Hoje, the Brazilian 
Communist Party’s organ.18 Before that, however, he initiated his studies at the 
Medical School of the University of São Paulo as well as the São Bento Philosophy 
College, quitting both.19 He also was alumni us at the Politics and Sociology School, 
being expelled in 1944 due to his political activism at the Communist Party, which 
was an illegal organization at that time.20 In 1945, while Bazarian was finishing his 
education, he applied for the Brazilian citizenship,21 but three years later, he was 
investigated by the same state that he was trying to become a citizen of. According to 
Levon Yacubian’s statement, Bazarian was deputy director of UASP during the first 
two terms, between 1944 and 1946.22 During this period, it is easily possible to find on 
Verelk’s pages contributions of the philosopher about Armenian SSR elections, 
repatriation, territorial claims, or the Armenian community, which made Bazarian – 
along with Yacubian – the main writer of the newsletter. Although in Verelk Bazarian 
found room to express his ideas and expectations of the Armenia SSR, he started 
thinking about creating his own newspaper.  

Two-year-old Levon Yacubian arrived in Brazil on June 27, 1928, coming from 
Marseille. His documents state his birthplace as Aleppo, and «undefined» nationality. 
He began his career as a journalist in the town of São José do Rio Preto, São Paulo 
state’s interior, as a copydesk on a local newspaper at the age of 18. In 1945, already 

                                                      
16Ararat – a voz do povo armênio. São Paulo, year II, n. 20, May 1948, 5. 
17Criminal record n. 97,180 – Mary Apocalipse, DEOPS, Public Archives of the State of São Paulo. 
18 Bazarian, 1973, 139. 
19 Bazarian, 1986, 29. 
20 Bazarian, 1991, VIII. 
21 Bazarian J., 1973, 153. 
22Criminal record n. 73,631 – Levon Yacubian, DEOPS, Public Archives of the State of São Paulo. 



HEITOR DE ANDRADE CARVALHO LOUREIRO  

126 
 

in São Paulo, he worked in different publishing houses until being arrested in June 
1949. 

Often writing for Verelk, Levon Yacubian became one of the most active 
members of the Union, was elected secretary on the same board that had Bazarian as 
deputy director. It was probably within UASP that Yacubian and the graduate of the 
Philosophy department Jacob Bazarian first met and started discussing the course of 
Armenian SSR and the community in Brazil. Their friendship, intellectual and political 
affinity were consolidated in 1946 after the creation of Ararat. Perhaps influenced by 
Bazarian, the journalist also enrolled at the Arts College of São Paulo where he studied 
until his prison in 1949.23 

Heading the Ararat newspaper’s newsroom and as the secretary, Yacubian was a 
daring journalist. His articles openly criticized the problems of Armenia and diaspora 
and his historical analysis showed high degree of study and knowledge. These 
attributes definitely contributed to the attention of the police, which had been 
monitoring him since he witnessed in Bazarian’s case,24 arresting him in 1949 for he 
had withdrawn «subversive material» from the post office. In September of that same 
year, the chief police officer stated in a report that due to the evidences, there would 
not be necessity of make further remarks about Yacubian’s subversion, because the 
articles signed by him were enough to prove his communist activities.25 

Unlike other leftist or ethnic publications, Ararat was not a clandestine organ. It 
was officially registered and legally worked on 215 Santo Andre Street, São Paulo’s 
downtown, a street with many Armenian residencies and business where Bazarian 
himself lived. In June 1952, when the Political Police confiscated a list of subscription, 
Ararat had around 350 subscribers, among them Caio Prado Jr., a notorious Brazilian 
scholar and Communist leader, and many institutions such as public libraries, 
consulates, trade unions, colleges and other ethnic publications. Some of these names 
were highlighted by the police, which show the attempt of the authorities of trying to 
understand the network created by the suspects of political crimes. 

Although Ararat’s print run is unknown, the figure of 350 subscribers reached by 
the newspaper in its last months of life is very expressive, especially if we consider 
that in 1946 the publication had around 130 supporters from all over the country, i.e., 
in two or three years the newspaper doubled its subscriptions. The Political Police 
recorded each supporter whose name was on those lists because they «are all belonging 
to Soviet Armenia and are communists, supporters and admirers of Stalin,» according 
to the officers.26 Altogether, there are 139 criminal records of Armenians labeled as 
«communists» by the Political Police, among them, 113 were recorded as such only 
because they subscribed the newspaper. 

It is clear that some Armenians who subscribed and read Ararat shared political 
views of both Bazarian and Yacubian. On the other hand, for some readers the 

                                                      
23 Ararat, year IV, n. 39–40; December 1949 and January 1950, 1. 
24 O Cruzeiro. (Rio de Janeiro: year XXI, n. 47, September 10, 1949), 6. 
25 Criminal record n. 73,631 – Levon Yacubian, DEOPS, Public Archives of the State of São Paulo. 
26 Criminal record n. 98,526 – Ararat, DEOPS, Public Archives of the State of São Paulo. 



 «THE VOICE OF THE ARMENIAN PEOPLE»: ARMENIAN PRESS... 

127 
 

newspaper was just one among many Armenian publications distributed in the 
community. News about births, baptisms, weddings, and deaths as well as social events 
were probably the favorite (or perhaps the only read) section of many readers. Thus, it 
is important to think not only who read this newspaper, but also how it was read. For 
many people, the reading was guided by the interest about news and reports from the 
Armenian SSR and the community. Therefore, it is necessary to remind that 
subscribing or reading Ararat did not make an Armenian who lived in São Paulo in the 
1940‒1950s necessarily a Communist, as the Political Police suggested. 

In total, twenty issues of Ararat were confiscated and attached to Jacob Bazarian’s 
criminal record, plus an extra issue that was attached directly to the newspaper’s 
record. Some of these issues were read and analyzed by the police officers who 
highlighted suspicious information, including Merry Christmas and Happy New 
Year’s wishes, which were written in Armenian.27 The structure of Ararat is the 
headline and the main article about the Armenia SSR, one article about international 
politics through left wing interpretation, one article about the community in Brazil, and 
rarely one piece about Brazilian politics. Indeed, the lack of involvement in the 
Brazilian political issues led the public prosecutor to close the newspaper’s case in 
March 1949, although the charges against Yacubian for receiving suspicious material 
continued.28 

In December of the same year, the double issue 39–40, whose headline is «Stalin 
and the Armenians,»29 renewed the controversy over the newspaper. That issue had 
two main purposes: commemorating Stalin’s 70th birthday, and giving Levon 
Yacubian’s case high profile, since he was imprisoned by the police officers, 
disobeying habeas corpus. Even arrested, Yacubian continued writing to Ararat and 
his articles from this period are much more aggressive than the previous ones. In the 
main article on the double issue 37‒38 from October and November 1949, he reported 
the course of his case explaining why he was acquitted despite the illegal 
imprisonment, blaming those ones who would be the «masterminds» of the Ararat 
case. In his opinion, members of the Armenian Revolutionary Federation (ARF) were 
behind the scene in an attempt to silence the pro-Soviet Ararat. 

In the next issue, Yacubian tried to respond his opponents vigorously. The main 
article commemorates the 70th birthday of Josef Stalin, glorifying the Armenian SSR 
and accusing ARF of being responsible for the events in the early 20th century. He 
states that the democratic peoples around the world were celebrating the USSR 
leader’s birthday, while the mainstream media attacks «the unique figure of Stalin.» 
Thus, Ararat, «the popular organ of the democratic and patriotic Armenian community 
in Brazil,»30 joins the enthusiastic press and exalts the date and the importance of the 
General Secretary of the Central Committee of the Communist Party of the Soviet 
Union for Armenians and the world. In the author’s opinion, the humanitarian interest 

                                                      
27 Ararat, year II, n. 15, December 1947, 1. 
28 Ararat, year III, n. 30, March 1949, 1. 
29 Ararat, year IV, n. 39-40, December 1949 and January 1950. 
30 Ibid., 1. 



HEITOR DE ANDRADE CARVALHO LOUREIRO  

128 
 

for the oppressed nations was the great virtue of Stalin. Thanks to him, Armenia would 
become independent de facto on November 29, 1920, when the proletarian forces 
attended the call from the Russian comrades and rose against the ARF counter 
revolutionary forces. In his words: «ARARAT, in this seventieth anniversary of Stalin, 
reaffirms its unyielding line of conduct: to unmask the tashnags, fight against 
imperialism, and war in defense of Peace.»31 

 In an other article entitled «Tashnags on the road to treason,»32 Yacubian 
criticizes the commemoration of May 28, 1918 as the Independence Day. In his 
opinion, the celebrations on that date were, in fact, anti-Armenian manifestations, 
comparing the «ARF Republic» – as he calls the first Republic of Armenia – to the 
ARF support to the Young Turk Revolution in 1908 and stating that this political group 
was an enemy of the Armenian people. Thus, the journalist considered a contradiction 
that some compatriots commemorated both May 28 and November 29, since «these 
two dates oppose one to another as death and life, darkness and light.» Yacubian adds: 

Only the socialist power of the Armenian workers, peasants and 
intellectuals managed to finally defeat, in Armenia, the regressive powers of 
the tashnag government of Vratsian. It was only the socialism that put the 
government power in the hands of the Armenian people, once enslaved and 
plundered by a handful of tashnag lackeys.33 

The fact that some people attended both festivities indicates that politics meant 
less than the community life for a group of Armenians in São Paulo. What mattered 
was attending the events organized within the community. On the other hand, there 
were indeed Armenians in São Paulo who shared the Communist agenda in order to 
oppose themselves to ARF politics. 

The last update on Ararat criminal record is from 1952, when the Political Police 
confiscated newsletters from the USSR Embassy in Mexico addressed to Ararat 
newsroom. Proceedings were opened, and Levon Yacubian was called on to testify 
once again, only two years after his release. In that occasion, he declared those 
newsletters were sent to Ararat because the sender did not know about the end of 
Ararat. He also declared that after the closure he did not take part in any «subversive» 
activities and he had been working on O Tempo newspaper and Agence France-
Presse.34 In January 1953, a police detective visited the former Ararat headquarters to 
investigate whether the newspaper had really closed down. According to his report, 
the 213 Santo André Street was now a residency and the residents knew nothing about 
the newspaper. The only information he obtained was that Ararat would have an end 
because «the editor was in Moscow, studying or teaching in the University, since he 
was an intelligent boy graduated at the São Paulo Sciences and Philosophy College.»35 
Hence, the police investigation was not continued. 

                                                      
31 Idem. 
32 Ibid., 3. 
33 Idem. 
34 Criminal record n. 98,526 – Ararat, DEOPS, Public Archives of the State of São Paulo. 
35 Idem. 



 «THE VOICE OF THE ARMENIAN PEOPLE»: ARMENIAN PRESS... 

129 
 

4. HAYASTANI DZAYN 

Hayastani Dzayn – Тhe Voice of Armenia – was contemporary to Ararat. First 
published in January 1947, its board consisted of Hagop Kayserlian, Pedro Nazarian 
and Yervant Mekitarian.36As in the case of Ararat and its official director, Mrs. Mary 
Moraes Apocalipse, Kayserlian and Nazarian had only symbolic positions, since 
Mekitarian was the main contributor, from writing articles to printing copies in his 
own residency, on 59 São Caetano Street, not far from Ararat headquarters. 
Unfortunately, there are copies available to query in libraries, although Mekitarian 
family has some issues. For this reason, the most part of information about Hayastani 
Dzayn comes from Vartanian’s book and from the family. 

According to Fr. Yesnig Vartanian, Yervant Mekitarian arrived in Brazil in 
1926.37 Born in Garin (now Erzurum), in December 1903, he moved to Constantinople 
in 1912 with his family. His father, Hovhannes, joined Hnchakian Party in 1915 being 
arrested shortly after and passing away around one year after being released. During 
the Kemalist movement, Mekitarian family left Turkey and flew to France where they 
lived before moving to Brazil. In São Paulo city, Yervant Mekitarian worked as 
peddler and married a woman from Soukiassian family. His brother-in-law was also a 
member of Hnchakian and they both founded the Brazilian branch of the party circa 
1932. Thanks to his political activism, he was known as Garmirag – «the little red.» 
The Portuguese version was a common nickname for Communists in Brazil – within 
the Armenian community in São Paulo, referring to his leftist positions, but ignoring 
the fact he was not a Communist, but a Social Democrat. As writer and journalist, 
Mekitarian took part in Yerant and Gaydz, the first Armenian periodicals in São Paulo, 
as well as was the director of an Armenian radio show.38 His articles were also 
published abroad and, in 1937, he composed a couple of pieces with the Armenian 
poet Avetik Isahakyan who wrote the verses, while he composed the melodies.39 

From 1947 on, Mekitarian dedicated his time exclusively to his newspaper in 
order to report the international news from the social democrat point of view. After a 
prosperous first year, Mekitarian could not afford the newspaper and closed down after 
three years of activities. Indebted, he abandoned the political activism circa 1950 
marking also the downfall of Hnchakian in São Paulo, whose few remaining members 
were absorbed by the Brazilian chapter of the Armenian General Benevolent Union 
(AGBU) after its foundation in 1964. 

Although Fr. Yesnig Vartanian states in his book that Hayastani Dzayn was 
bilingual – Portuguese and Armenian – the cover he presents is completely in 
Armenian.40 The editorial line was not very different from Jacob Bazarian’s 
newspaper, the communist orientated Ararat. Sixteen years older than Bazarian, 
Mekitarian was a political reference for the young philosopher and it is possible to find 

                                                      
36 Vartanian, 1948, 537. 
37 Although Walter Mekitarian, Yervant’s son, states his father arrived in 1929. 
38 Vartanian, 1948, 250. 
39 Mekitarian Family owns the music scores. 
40 Vartanian, 1948, 539. 



HEITOR DE ANDRADE CARVALHO LOUREIRO  

130 
 

some mentions to Hayastani Dzayn on Ararat pages. On the occasion of the release of 
Mekitarian’s newspaper, Bazarian refers to it as «one of the patriotic organs of the 
community,» reporting that during the launching event, the Armenian Union of São 
Paulo’s choir performed the Anthem of the Armenian Soviet Socialist Republic,41 
which shows that both publications supported the Armenian SSR notwithstanding 
ARF opposition. 

5. BRAZIL‒ARMENIA CULTURAL MAGAZINE 

The «Armenian Melodies» Artistic Society – Sociedade Artística Melodias 
Armênias (SAMA), later SAMA-Haygagan Agump, founded in 1941 for an ARF 
member, in 1947 – started the monthly based publication of Brazil-Armenia Cultural 
Magazine (Revista Cultural Brasil-Armênia). With a good printing work, the 36-paged 
magazine was published entirely in Portuguese and its headquarter was also located in 
São Paulo’s downtown, nearby other Armenian organs. 

Starting with the first issue, the magazine’s editors were concerned in affirming 
their «hyphenated» identity – in Jeffrey Lesser’s term.42 The magazine cover has a 
graphic composition that shows Mount Ararat and the Sugarloaf Mountain side by 
side, although many Armenians in Brazil have never seen either of them, since Ararat 
is in the territory of Turkey and the latter is in Rio de Janeiro, 430 km far from São 
Paulo. The content of the magazine is also between Armenia and Brazil. Often, the 
magazine presents a Brazilian and an Armenian poet in order to establish some kind 
of equivalence between both writers. The same strategy is used regarding the Brazilian 
and Armenian history, with translations from the Armenian language into Portuguese. 

The political debate was also present in this magazine. Through Brazil-Armenia 
Cultural Magazine, ARF deflected the criticism of the supporters of the Armenian SSR 
and attacked the leftist publications. This attitude is also seen on reports about 
censorship of Armenian intellectuals in the USSR, or on condemning the repatriation 
to SSR Armenia, which was one of the priority themes for the leftists.43 

The main opponent of the magazine and ARF was Bazarian’s newspaper Ararat. 
In March 1947, Ararat published a piece to reply a statement made by ARF members 
during their radio show. In that article entitled «Explanation to the Armenian 
community in Brazil,» Ararat defends itself after «attacks made by reactionary 
Armenians» from SAMA and accuses ARF of collaborating with the Nazi Fascism 
during WWII. ARF members were also blamed for splitting the Armenian community 
in São Paulo, boycotting Communist commemorations.44 Some years later, this rivalry 
reached the Brazilian mainstream press. On the pages of O Cruzeiro magazine, it is 
possible to find a major story about Jacob Bazarian, Levon Yacubian and their 
activities on Ararat. The Brazilian publication not only adopted the Political Police’s 
discourse of subversion and political crime, but also took ARF’s side, whose members 

                                                      
41 Ararat, year I, n. 8, May 1947, 2. 
42 Lesser, 1999. 
43 Brazil-Armenia Cultural Magazine, year 2, n. 15, March 1948, 5-6. 
44 Ararat, year I, n. 6, March 1947, 3. 



 «THE VOICE OF THE ARMENIAN PEOPLE»: ARMENIAN PRESS... 

131 
 

would be, according to the article, the true democrats of Armenia, in opposition to the 
subversive communists from Ararat: 

This newspaper [Ararat] circulates within the Armenian community in 
São Paulo to oppose tenaciously another periodical from the same community 
– «Brazil-Armenia,» a publication led by a group of nationalist Armenians 
who dream of a free and democratic Armenia based on the model of Western 
free nations. This bunch of patriots are frowned by the Communist Armenians 
entrenched on Ararat newsroom.45 

Brazil-Armenia Cultural Magazine circulated continuously from 1947 to 1950 
and faced a hiatus until 1957 when it was resumed. In mid-1958 the magazine was 
interrupted once and for all. Meanwhile, SAMA closed down its headquarters in 
downtown and built new facilities in rich areas of São Paulo city, not far from clubs 
and associations of Syrian, Lebanese and other nouveaux-riche immigrant groups who 
followed São Paulo’s elite towards wealthy suburbs. 

6. THE ARMENIAN HERALD46 

This publication was created in late 1962 by the Brazil-Armenia Society (SBA)47 
primarily composed of Armenian and descendant university students who sought to 
balance ARF power within the community. After the weakening of the Armenian 
Union of São Paulo and the end of Ararat and Hayastani Dzain, ARF, which already 
was the strongest Armenian organization in São Paulo, found more room to expand its 
influence over the community.  

Monthly based and newspaper-shaped, the Armenian Herald had Varujan 
Burmaian as the first director. Due to the lack of a headquarter, the newsroom worked 
in the Armenian Center, although its members looked for having their own place in 
order to seek more autonomy. This group also promoted a radio show to compete with 
ARF’s one.48 

Regarding the language, the newspaper has a special section in its first page to 
articles in Armenian, usually about history. In the issue 9, published in March 1963, 
there is a piece about the Battle of Avarayr in 451.49 In the next issue, from April 1963, 
the cover article is about the anniversary of the Armenian Genocide.50 The fact  worth 
mentioning about this issue, however, is the use of the word genocide in the editorial 
in Portuguese. It is believed that the 1965 Yerevan demonstrations were responsible 
for spreading the use of the G-word for the mass killings of Armenians in 1915.51 
However, this editorial shows the word coined by Raphael Lemkin was used some 
years earlier. Citing the newspaper: «In this sense, the genocide reached the Armenian 
families, killing them or generating orphans and widows. This is the pale picture of the 

                                                      
45 O Cruzeiro. (Rio de Janeiro: year XXI, n. 47, September 10, 1949), 6. 
46 Tribuna Armênia, in Portuguese. 
47 Sociedade Brasil-Armênia, in Portuguese. 
48 Armenian Herald (São Paulo: year I, n. 9, March 1963), 1. 
49 Idem. 
50 Armenian Herald (São Paulo: year I, n 10, April 1963), 1. 
51 Balakian, 2004, 377‒378. 



HEITOR DE ANDRADE CARVALHO LOUREIRO  

132 
 

events of 1915.» This short part is the first known mention of the massacre of 
Armenians as a genocide in Brazil. 

The Armenian Herald had a long life. In the end of 1970, in its 8th year of work, 
the double issue 60‒61 highlighted a «crisis» within the Brazil-Armenia Society. In a 
piece signed by Dr. Arthur Puxian, there are bold critical remarkson the lack of 
mobilization and interest of the Armenian community in São Paulo.52 However, it is 
possible to find in private archives an issue published in November 1971, which led 
us to infer that the newspaper survived at least for a year after the crises 
announcement.53 

The most complete collection of this newspaper belongs to the historian Hagop 
Kechichian, Ph.D., who was a director of another periodical himself. In June 1965, it 
the first issue of Hayastan, was published. This newspaper was founded by 
Hampartsum Kiulhtzian, Kechichian’s brother-in-law, who was not born Brazilian and 
for this reason could not own press. Hayastan was bilingual, but the pieces in 
Armenian were reproduced from other publications. As far as it is known, the last issue 
of this newspaper was in June 1966. 

7. ARMENIA 

The last major publication in the Armenian community of São Paulo was the 
magazine Armenia. Armenia was idealized by Jacob Bazarian, who returned to Brazil 
after sixteen years of residency in the USSR. There, the philosopher was researcher 
and professor at the Philosophy Institute of the Academy of Sciences.54 In March 1964, 
Bazarian went to Brazil to collect material for new researches. But the coup d'état one 
month later forced him to return to Moscow.55 Few years later, in August 1966, he 
travelled to Brazil once again alleging health problems, leaving behind a wife and two 
children and «getting divorced from Communism,» according to his own words in an 
article published in his magazine and his book «Myth and Reality in the Soviet 
Union.»56 

Once in Brazil, he wrote articles about the daily life in the USSR to Brazilian 
magazines and newspapers before launching his own publication, Armenia in June 
1967. He himself defines the magazine as «impartial,»57 since the magazine covered 
the events of the Armenian community in Brazil, but mainly in São Paulo. Though the 
periodical also included information about Armenians in Rio de Janeiro, as well as 
reports about the Armenian cause and RSS Armenia, it was not as extensive as Verelk 
and Ararat. The former partisan style is virtually non-existent. 

The creation of this magazine allows us to measure how influent and well-known 
Bazarian was within the community in São Paulo, even after many years living abroad. 
The fact of his being a descent of a wealthy family might have contributed to his 

                                                      
52 Armenian Herald (São Paulo: year VIII, n. 60‒61, November and December 1970), 1. 
53 Armenian Herald (São Paulo: year VIII, n. 66, November 1971), 1. 
54 Bazarian J., 1973, 65. 
55 Bazarian J., 1991, X. 
56 Bazarian J., 1973, 63‒82. 
57 Ibid., 65. 



 «THE VOICE OF THE ARMENIAN PEOPLE»: ARMENIAN PRESS... 

133 
 

acceptance, but it is most likely that his shift towards liberal ideas pleased his peers. 
The amount of supporters is a clear sign of the popularity of the magazine. In the issue 
5, there were 413 subscribers and advertisers from Brazil and abroad.58 In addition, it 
is possible to find news about AGBU and ARF, two important political forces and 
traditionally rivals, specially in the 1960‒70s context of the Brazil Cold War’s. This 
shows that Bazarian tried to maintain his publication in delicate balance. 

However, the liberal approach does not mean a total rupture from the USSR. 
According to one of Bazarian’s assistants, the magazine also received a small financial 
support from RIA Novosti, the Soviet international news agency. This information can 
be proved by analyzing the magazine and the large amount of pictures and articles 
credited to the agency.59 This same assistant affirms some copies of Armenia were sent 
to the USSR diplomatic representation in Rio de Janeiro as a counterpart for the 
contribution. Probably, Bazarian’s magazine was sent to other diplomatic offices of 
USSR around the world. 

The last issue was published in May 1969, after months of financial crisis. In this 
issue, Bazarian published a discussion with Zaven Karakhanian, ARF member, about 
his «divorce from the Communism,» being the first time in more than three years of 
publication that politics came up on Armenia’s pages.60 Perhaps for this reason this 
magazine was never targeted by the Political Police. The only reference of it in the 
Police’s archives is this last issue, which is attached on Bazarian’s record as a proof of 
his «divorce» from his old ideology.61 

The newsroom was located in 361 Santo Amaro Street and the Portuguese was 
the main language over its 30 pages. Certainly, the magazine Armenia was the most 
popular publication within the community since the beginning of the Armenian press 
in Brazil in mid-1940s – even more than the longest living magazine, The Armenian 
Herald. For this reason it is the most easily found Armenian publication in archives 
and libraries in São Paulo, although a complete collection could not be found. 

8. DISCUSSION 

The end of the magazine Armenia in 1969 and the Armenian Herald in 1971‒
1972 also marked the fall of the Armenian press produced in São Paulo. From  early 
1940s to early 1970s, the Armenians were used to have at least one ethnic publication 
sharing ideas, reports and ideologies about diaspora and the Armenian SSR. In more 
fertile moments such as 1947, four or more periodicals circulated simultaneously, 
sharing the same audience. On the other hand, in the 1950s, there was no publication 
to feed the community. This hiatus could be a trigger or a new wave of press in the 
second half of the 1960s, when two or three periodicals circulated in the city, even 
under political surveillance after the coup d’état in 1964. 

                                                      
58 Armenia (São Paulo: year I, n. 5, January and February 1968), 3‒4. 
59 Armenia (São Paulo: year II, n. 11, September 1968), 17‒18. 
60 ARMÊNIA. Ano III, nº 16, maio/junho de 1969, pp. 3 e 13‒15. 
61 Criminal record n. 95,621 – Jacob Bazarian, DEOPS, Public Archives of the State of São Paulo. 



HEITOR DE ANDRADE CARVALHO LOUREIRO  

134 
 

Although this paper aimed at covering the period between 1940‒1970s, it is worth 
mentioning the existence of other periodicals which had a narrower scope, such as Nor 
Gyank, released in 1979 by ARF’s youth; Sipan, created in January 1983 as the organ 
of the Armenian Apostolic Church of São Paulo, and still in circulation; Messenger, 
first published early 1990s as the newsletter of the Armenian Catholic Church; and 
Massis, an independent monthly based newsletter of Armenians in Rio de Janeiro, 
created and directed by Ara Leon Nevrouz since late 1990s.62 

The lack of periodicals published purely in Armenian or both in Armenian and 
Portuguese does not mean the community in Brazil was isolated from other diasporic 
groups. Even publishing almost entirely in Portuguese, the lists of subscribers of the 
magazines Ararat or Armenia show that these periodicals circulated all over the world, 
notwithstanding the crucial decision of printing in the host society’s language. 
Otherwise, it would be virtually impossible to keep an Armenian press in Brazil due 
to technical, financial, and logistic challenges. 

Guided by the promotion of the history, culture and, mainly the Armenian cause, 
the Armenian press in Brazil remains a crucial part of the community dynamics and 
identity. Besides being an important tool of education and information for Armenians 
in Brazil, the ethnic press created spaces of sociability in which people met, families 
were started, and the community was keeping alive. The Armenian press is a 
mandatory way for those researchers who want to understand the social and political 
aspects of these immigrants in Brazil, especially the specificities about the political 
conflicts within the Armenian community, and how a shared memory and discourse 
was created by editorials, articles, and pictures published over the decades. 

BIBLIOGRAPHY 

Balakian Peter, The Burning Tigris: the Armenian Genocide and America’s response. (New York: 
Harper Perennial, 2004), 377‒378. 

Bazarian Jacob, Intuição Heurística: uma análise científica da intuição criadora. (São Paulo: Alfa-
Ômega, 3ª ed., 1986). 

Bazarian Jacob, Mito e Realidade sobre a União Soviética: análise imparcial do regime soviético 
por um ex-membro do Partido Comunista. (São Paulo: Record, 1973, 2ª edição revista e ampliada). 

Bazarian Jacob, Por que Nós, os Brasileiros, Somos Assim? Os traços psicológicos característicos 
dos brasileiros, suas causas e consequências. (São Paulo: Alfa-Ômega, 2ª ed., 1991). 

Ferro Marc, A Manipulação da História no Ensino e nos Meios de Comunicação. (São Paulo: 
Ibrasa, 1983). 

Lesser Jeffrey, Negotiating National Identity: Immigrants, Minorities, and the Struggle for 
Ethnicity in Brazil. (Durham, NC: Duke University Press), 1999. 

Mouradian Claire, L’Arménie: de Staline à Gorbatchev – histoire d’une république soviétique. 
(Paris: Ramsay, 1990). 

Vartanian Yeznik, Brazilioy Hay Kaghutë: badmagan deghegutiunner ev jamanagakrutiun 1860-
ên mintchev 1947-i vertchë. (Buenos Aires: Siphan, 1948). (In Armenian). 

 

                                                      
62 Massis (Rio de Janeiro: year V, n. 45, June 2001). 



 

135 
 

ԷՅՏՈՐ ԴԵ ԱՆԴՐԱԴԵ ԿԱՌՎԱԼՈ ԼՈՈՒՐԵՅՐՈ 
Սան Պաուլուի պետական համալսարան, Բրազիլիա 

heitorloureiro@gmail.com 

«ՀԱՅ ԺՈՂՈՎՐԴԻ ՁԱՅՆԸ». ՍԱՆ ՊԱՈՒԼՈՒԻ ՀԱՅ 
ՄԱՄՈՒԼԸ (1940‒1970-ԱԿԱՆ ԹԹ.) 

Հոդվածի նպատակն է վերլուծության ենթարկել Սան Պաուլուի հայ մամուլը 
1940–1960-ական թվականներին։ 

Այն գլխավորապես կենտրոնացել է այն սահմանումի վրա, որը կատարել են 
հայ մամուլի տարբեր օրգանները, որոնք կոչված են եղել պաշտպանել և հաս-
տատել «հայերի ձայնը» Սան Պաուլուի համայնքում։ Այս սահմանումը ցույց է 
տալիս Բրազիլիայի ամենամեծ քաղաքում բնակվող հայերի մեջ եղած քաղաքա-
կան նրբերանգները, հատկապես Խորհրդային Միության ամենափոքր հանրա-
պետության պաշտպանության հարցում, որը վիճելի հարց էր քաղաքական դիր-
քորոշումների բազմազանության պատճառով, որն ունեցել են բրազիլահայերի 
տարբեր խմբերը երկրորդ համաշխարհային պատերազմի և այնուհետև՝ սառը 
պատերազմի համատեքստում։ Բրազիլական քաղաքական դաշտը, որն ուժեղ 
կերպով աչքի էր ընկնում ավտորիտար և հակակոմունիստական բնույթով, մե-
ծացնում էր այդ հակադրությունները Սան Պաուլուի ներգաղթածների խմբերի 
վրա ունեցած իշխանությամբ և վերահսկողությամբ, հատկապես այն խմբերի 
վրա, որոնք կապեր ունեին ԽՍՀՄ-ի հետ։ Այս առումով Սան Պաուլուի հայ մա-
մուլի ուսումնասիրությունը հնարավորություն է տալիս հասկանալ, թե ինչպես 
քաղաքական բանավեճը հիմնված էր ոչ միայն հայկական խնդիրների, այլև 
Բրազիլիայի քաղաքական մթնոլորտի վրա։ 

Հոդվածը քննում է այդ բոլոր բարդ իրավիճակները, ինչպես նաև ներկայաց-
նում 1940–1960-ական թթ. Սան Պաուլուի հայ մամուլի հավելված՝ ուղղորդելու և 
խրախուսելու նոր ուսումնասիրություններ։ 

Հոդվածում քննության են առնված մասնավորապես հետևյալ պարբերա-
կանները. 

1. «Վերելք» (1945–1947), հայերեն-պորտուգալերեն երկշաբաթաթերթ, 
տպագրվել է «Սան Պաուլուի Հայկական միություն» մշակութային ընկերակցու-
թյան կողմից։ Այն առաջին բրազիլահայ պարբերականն էր, որ ունեցել է որոշ 
պարբերականություն։ Ունեցել է խորհրդամետ կողմնորոշում, քաջալերել հայերի 
հայրենադարձությունը Խորհրդային Հայաստան։ Պարբերականի ակտիվ հոդ-
վածագիրներից էր «Սան Պաուլուի Հայկական միության» փոխնախագահ Ժա-
կոբ (Հակոբ) Բազարյանը (1919, Մարաշ – 2003, Բրազիլիա), Բրազիլիայի համայ-
նավար կուսակցության գործիչներից՝ փիլիսոփա և սոցիոլոգ, մի շարք պորտու-
գալերեն գրքերի հեղինակ։ 

2. «Ararat – a voz do povo armênio» («Արարատ. հայ ժողովրդի ձայնը», 1946–
1947, տպագրվել է 20 համար)։ Ամսաթերթ, մեծ մասամբ պորտուգալերեն։ Թերթի 



ԷՅՏՈՐ ԴԵ ԱՆԴՐԱԴԵ ԿԱՌՎԱԼՈ ԼՈՈՒՐԵՅՐՈ  

136 
 

փաստացի խմբագիրը Ժակոբ Բազարյանն էր, որը թեև «Վերելքում» արտահայ-
տում էր իր խորհրդամետ գաղափարները, սակայն ցանկանում էր սեփական մա-
մուլն ունենալ։ Թերթի հոդվածագիրներից էր իր գործունեությունը «Վերելքում» 
սկսած Լևոն Յակուբյանը (ծն. 1926, Հալեպ), որը թերթին աշխատակցել է մինչև 
իր ձերբակալությունը 1949-ին։ Իր հոդվածներում Յակուբյանը քննադատաբար 
անդրադարձել է Հայաստանի և Սփյուռքի հիմնախնդիրները։ Ի տարբերություն 
այլ ձախակողմյան և էթնիկ պարբերականների՝ «Արարատը» չի եղել ընդհատա-
կյա հրատարակություն։ 1952-ին այն ունեցել է 350 բաժանորդ (որոնց թվում էր 
հայտնի բրազիլացի գիտնական և համայնավար գործիչ Կայո Պրադո Ժունիորը)։ 
Բաժանորդների այս թիվը չի նշանակում, որ բոլորը եղել են խորհրդային կողմնո-
րոշում ունեցողներ. հայ ընթերցողը թերթից տեղեկացել է հայաստանյան նորու-
թյուններին և համայնքի անցուդարձին։ 

3. «Հայաստանի ձայն» (1947–1949), հայերեն-պորտուգալերեն պարբերա-
կան։ Գլխավոր հոդվածագիրը եղել է խմբագրակազմի անդամ Երվանդ Մխիթա-
րյանը (1903, Կարին – 1976, Բրազիլիա) իր լրագրողական գործունեությունը սկ-
սել է Բրազիլիայում (Սան Պաուլուում) տպագրված առաջին հայկական պարբե-
րականներում («Եռանդ» և «Կայծ») և հայկական ռադիոժամում։ Չնայած Մխի-
թարյանը սոցիալ-դեմոկրատ էր, «Հայաստանի ձայնն» իր գաղափարախոսու-
թյամբ շատ տարբեր չի եղել համայնավար ուղղվածություն ունեցող «Արարա-
տից»։ 

4.  «Revista Cultural Brasil-Armênia» («Բրազիլահայ մշակութային հանդես», 
1947–1950, 1957–1958), հայերեն-պորտուգալերեն պարբերական (36 էջ)։ Հրա-
տարակվել է «Հայկական մեղեդիներ» գեղարվեստական միության կողմից։ Ներ-
կայացրել է բրազիլացի և հայ բանաստեղծներին, Բրազիլիայի պատմությունը և 
հայ ժողովրդի պատմությունը պորտուգալերեն։ Հանդեսում տեղ է տրվել նաև 
քաղաքական բանավեճին. Մասնավորապես Հայ հեղափոխական դաշնակցու-
թյունը քննադատել է Խորհրդային Հայաստանը պաշտպանողներին, հայրենա-
դարձությունը և ձախակողմյան մամուլին։ 

5. «Tribuna Armênia» («Հայկական ամբիոն», 1962–1970), հայերեն-պորտու-
գալերեն ամսաթերթ։ Հրատարակել է Բրազիլահայ միությունը։ Նախապես 
կազմված է եղել հայ ուսանողներից՝ ի հակակշիռ ՀՀԴ-ի՝ համայնքում ունեցած 
իշխանության։ Առաջին խմբագիրն էր Վարուժան Պուրմայանը։ 1963-ի ապրի-
լյան համարում հայոց Մեծ եղեռնը առաջին անգամ բրազիլական մամուլում ո-
րակվել է որպես «ցեղասպանություն»։ 

«Armênia» («Հայաստան», 1967–1969)։ Հրատարակել է Ժակոբ Բազարյա-
նը, որը Բրազիլիա էր վերադարձել ԽՍՀՄ-ում անցկացրած 16 տարիներից հետո։ 
Նա հրաժարվել էր համայնավարական գաղափարներից և մինչև «Արմենիայի» 
հրատարակումը բրազիլական մամուլում հանդես է եկել խորհրդային կյանքի մա-
սին հոդվածներով։ Լուսաբանել է համայնքային կյանքը և արտատպել լուրեր 
Խորհրդային Հայաստանից։ Որոշ ֆինանսական աջակցություն է ստացել խորհր-
դային «Ռիա նովոստի» լրատվական գործակալությունից։ 



 «ՀԱՅ ԺՈՂՈՎՐԴԻ ՁԱՅՆԸ». ՍԱՆ ՊԱՈՒԼՈՒԻ... 

137 
 

Հետագայում Բրազիլիայում լույս են տեսել այլ հայկական պարբերականներ 
ևս՝ «Նոր կյանքը» (1979), «Սիփանը» (1983), «Լրաբերը» (1990-ականների սկիզբ) 
և «Մասիսը» (1990-ականների վերջ)։ 

Թեև վերոնշյալ թերթերը հիմնականում տպագրվել են պորտուգալերեն՝ 
դրանք տարածվել են ամբողջ աշխարհում։ Ներկայացնելով հայոց պատմությու-
նը, մշակույթը և հայ դատը՝ բրազիլահայ մամուլը եղել է համայնքի զարգացում-
ների և ինքնության մի կարևոր մասը։ Այս պարբերականներն անհրաժեշտ աղ-
բյուր են այն հետազոտողների համար, որոնք ցանկանում են ըմբռնել Բրազիլիայի 
այս ներգաղթյալների սոցիալական և քաղաքական խնդիրները, հատկապես հայ 
համայնքի ներսում առկա քաղաքական բախումները, և թե ինչպես են տասնա-
մյակներ շարունակ տպագրված խմբագրականները, հոդվածները և լուսանկար-
ները ստեղծել մի ընդհանուր հիշողություն և հաղորդակցություն։ 

 



 

138 
 

ЭЙТОР ДЕ АНДРАДЕ КАРВАЛО ЛОУРЕЙРО 
Государственный университет Сан-Паулу, Бразилия 

heitorloureiro@gmail.com 

«ГОЛОС АРМЯНСКОГО НАРОДА». АРМЯНСКАЯ 
ПРЕССА САН-ПАУЛУ (1940‒1970 гг.) 

Целью данного исследования является анализ армянской прессы Сан-Паулу 
1940–1960 гг. Предметом рассмотрения стали высказываемые различными орга-
нами периодической печати идеи, (положения), представляющие и утверждаю-
щие «голос армян» в общине Сан-Паулу. Этот обзор позволяет выявить все много-
образие политических пристрастий в среде армян крупнейшего города Бразилии 
и, прежде всего, их отношение к одной из самых малых республик Советского 
Союза – Армянской ССР. Это был вопрос определяющий многообразие полити-
ческих позиций (этот вопрос, был положен в основу формирования политических 
позиций) армян Бразилии, в контексте этапов и итогов Второй мировой войны, а 
позже и холодной воины. 

Ярковыраженный авторитарный и антикоммунистический настрой бразиль-
ской политики усугублял разногласия в среде армян, власть же при этом осущест-
вляла руководство и контроль над иммигрантскими группами Сан-Паулу, особен-
но над теми, что имели контакты с СССР. В этом смысле исследование армянской 
прессы Сан-Паулу позволяет понять, что причиной политических дебатов были 
не только вопросы армянской общины, но и политическая атмосфера в стране. 

В статье рассматриваются сложные отношения различных политических 
групп, и в качестве документальных свидетельств представлены также материалы 
армянской прессы 1940-1960 гг. яавляющие также материал и для дальнейших ис-
следований. Рассмотрены, в частности, следующие издания (в основном двуя-
зычные – на армянском и португальском): «Верелк» («Подъем»), «Арарат», «Голос 
Армении», «Бразильско-армянский журнал», «Трибуна Армении», «Армения». 

В статье в частности исследованы следующие издания: 
Газета Верелк – «Подъем» (1945–1947), издавалась на португальском и ар-

мянском, раз в две недели культурной ассоциацией Союза армян Сан-Паулу. Пер-
вая бразильская-армянская газета, выходившая относительнo регулярно. Имела 
просоветскую направленность, поощряла репатриацию армян в Советскую Арме-
нию. Одним из активных авторов был вице-президент союза армян Сан-Паулу, Жа-
коб (Акоп) Базарян (1919, Мараш – 2003, Бразилия), деятель Бразильской комму-
нистической партии, философ и социолог, автор ряда книг на португальском языке. 

Ararat – a voz do povo armenio – Ежемесячник «Арарат. Голос армянского на-
рода» (1946–1947, было издано 20 номеров), в основном на португальском. Факти-
ческим редактором газеты был Жакоб Базарян, который несмотря на возможность 
выражать свои просоветские идеи в «Верелке», хотел иметь собственную газету. 



 «ГОЛОС АРМЯНСКОГО НАРОДА». АРМЯНСКАЯ ПРЕССА... 

139 
 

Одним из основных сотрудников газеты был Левон Якубян (1926, Алеппо), на-
чавший свою деятельность в «Верелке» и сотрудничаваший с «Араратом» до своего 
ареста в 1949 году. В своих статьях Якубян обсуждал проблемы Армении и диаспо-
ры. В отличие от других левых и этнических газет, «Арарат» не был подпольным 
изданием. В 1952 году газета имела 350 подписчиков (в их числе - знаменитый бра-
зильский ученый и активист коммунистической партии Кайо Прадо Жуниор). И 
хотя не все подписчики разделяли советские идеи, через газету армянские читатели 
знакомились с новостями Армении и армянской общины Сан Паулу. 

Аястани дзайн – «Голос Армении» (1947–1949), армяно-португальское перио-
дическое издание. Основным автором был член редакционной коллегии Ервант Ме-
китарян (Мхитарян, 1903, Карин – 1976, Бразилия). Свою журналистскую деятель-
ность он начал в первых бразило-армянских изданиях («Ерант», «Гайдз») и армянс-
ком радиочасе. Хотя Мекитарян был социал-демократом, редакционная направлен-
ность его газеты не особо отличалась от прокоммунического «Арарата». 

Revista Cultural Brasil-Armenia – «Бразило-армянский культурный журнал» 
(1947–1950, 1957–1958), армяно-португальское издание (36 страниц), издавался 
культурной организацией «Армянская мелодия». Представлял бразильских и ар-
мянских поэтов, историю Бразилии и историю армянского народа на португальс-
ком. На страницах журнала велись в том числе и политические дебаты: армянская 
революционная партия Дашнакцутюн критиковала защитников Советской Арме-
нии, репатриацию и левую прессу. 

Tribuna Armenia – «Армянская трибуна» (1962–1970), ежемесячник, на армянс-
ком и португальском. Издавался Ассоциацией бразильских армян, первоначально – 
группой студентов, целью которых было создать противовес партии Дашнакцутюн, 
доминирующей в общине. Первым редактором был Варужан Бурмаян. В апрельс-
ком номере 1963 года действия турецких властей в 1915 году против армян впервые 
былы охарактеризованы в бразильских СМИ как «геноцид». 

Armenia – «Армения» (1967–1969). Издателем был Жакоб Базарян, возвра-
тившийся в Бразилию после 16 лет проживания в СССР. Философ Базарян отка-
зался от коммунистических идей. До «Армении» в бразильской прессе писал 
статьи о советской жизни. Газета освещала устройство социалистического обще-
ства, печатала новости из Советской Армении. Советское информационное агент-
ство «РИА Новости» оказывало некоторую финансовую поддержку. 

Позже, в Бразилии издавались также другие армянские периодические изда-
ния: «Нор гянк» («Новая жизнь», 1979), «Сипан» (1983), «Посланник» (начало 
1990-х) и «Масис» (конец 1990-х). 

Эти издания печатавшиеся на португальском языке, распространялись по 
всему миру. Бразильская армянская пресса, знакомившая читателей с армянской 
историей и культурой, а также с требованием армян признать геноцид, представ-
ляла собой важную часть развития и самопознания общины. Редакционные мате-
риалы (статьи и фотографии) армянских изданий, являются необходимым источ-
ником для исследований социальных и политических аспектов иммигрантов Бра-
зилии, особенно политических конфликтов внутри армянской общины, а также 
позволяют  представить этапы формирования основополагающих идей. 




