THE PRESS OF ARMENIAN
GENOCIDE SURVIVORS IN SYRIA
(1916-1919)

VAHRAM L. SHEMMASSIAN

The year 2005 marks the 90th anniversary of the Armenian Genocide.
Even so, and despite the numerous monographs and articles that have been
published on the topic, there remain many aspects of this calamity that
need to be probed. The current article attempts to address one such gap,
that of the Armenian press published by survivors in Syria between 1916
and 1919. The newspapers and one periodical covered herein both reflect
the prevalent mood among the living as well as constitute an invaluable
primary source regarding the process and consequences of the genocide.
For the purposes of this article, the term “Syria” denotes the territory of the
modern state of Syria.

Syria constituted the largest dumping ground and killing field of
Ottoman Armenian citizenry during the World War I genocide."! A
substantial segment lost its life in the wilderness as a result of outright
massacre, while others perished due to exposure, starvation, and diseases.
Not all died, however, as many women and children were sold to or
abducted by Muslims, becoming their concubines, wives, servants, and/or
adopted children.? Other Armenian deportees dragged out a bare existence
in towns, villages, and elsewhere. In Damascus, for example, some found
employment in government factories, while others engaged in small
businesses and the trades in the marketplaces of Hamidiye, Marji, Saman
Pazar, and Bab Tuma.’ There were also among the exiles clergymen of all
ranks who were banished from their seats in Constantinople, Sis,
Jerusalem, and elsewhere.® For our purposes, the significance of such a
presence in Damascus rests in the fact that someone associated with the
Armenian Apostolic Church dared against all odds to publish a clandestine
periodical.

At the end of the war in late 1918 many survivors from the Syrian
hinterland converged on the larger cities, particularly Aleppo, hoping to
regain their homes expeditiously. During the interlude between liberation
and repatriation (1918-1919) the refugees tried to create a semblance of

211



normalcy in public life by forming voluntary associations, organizings
cultural programs, and publishing newspapers, among other activities.

This study explores the press.

PRE-GENOCIDE ARMENIAN NEWSPAPERS IN ALEPPO

The first paper that had anything to do with Armenians in Syria was
the Al-Furat (The Euphrates), the official journal of the government of the
Ottoman province of Aleppo. First published in 1867, Al-Furat appeared in
Turkish, Arabic and, for a while, Armeno-Turkish (i.e., Turkish in
Armenian characters), issuing communiqués, decrees, etc.® However, the
earliest exclusively Syrian Armenian periodical, which existed roughly
from 1911 to 1914, was Aghbiur, literally meaning “water spring” or
“source,” but actually so called after Serob Vardanian, the late nineteenth-
century Armenian revolutionary figure in the Ottoman Empire, known by
his nom de guerre of Serob Aghbiur. Aghbiur was khmoratip, that is,
handwritten and copied through a process utilizing dough. It constituted the
organ of the synonymous youth organization of Aleppo, an affiliate of the
Armenian Revolutionary Federation-Dashnaktsutiun.” The next known
Armenian paper in Syria, which falls within the scope of this study, is
Pordzank.

In 1983, while on a research trip to Europe, I discovered the Pordzank
collection at the library of the Mekhitarist Order in Vienna. At the time, the
collection was squeezed in with other periodicals in a common hardbound
volume (which was/is the case with some other collections); only a careful
perusal of many such bound volumes (which do not necessarily contain an
index of their contents) made such an unearthing possible. This periodical
is not mentioned either by Artashes Ter Khachaturian in his article on the
Armenian language press in Syria or in the two major recent bibliographies
(by Babloyan and Kirakosyan) pertaining to the Armenian press.® One
reason may be because Pordzank was handwritten and not printed. As for
the other papers covered in this study, with the exception of Gaghtakan
and Pitsak, about which I have gleaned information from one study and
two memoirs, I found their partial collections at the same Mekhitarist
Library in Vienna and/or at the Violette Jebejian (Chepechian) Library in
Aleppo (copies of extant issues from the latter place were sent to me).
Unfortunately, I have not had the opportunity to view issues of Hay Dzayn
and/or Taragir deposited at the Armenian General Benevolent Union

212



(AGBU) Noubar Library in Paris and at the Institute of Ancient
Manuscripts (Matenadaran) in Erevan. Therefore, my conclusions
concerning the latter two newspapers are based only on issues found in
Vienna and Aleppo. A review of issues found in Paris and Erevan in the
future may reinforce, refute, and/or expand on some of my current
conclusions.

PORDZANK

The Armenian word “pordzank” means, among other things,
“misfortune,” “peril,” “disaster” or “tribulation,” all fittingly describing the
tragedy that befell the Armenian people during World War I. The
newspaper’s title, Pordzank, and other editorial and commercial
information occupy the upper third of the front page; information in French
covers the upper left quarter of this section. Here we learn that “the
editorship is found in Sham [i.e. Damascus — V.Sh.], in the barrack of
Hamidiye.” The annual subscription rates were 30 kurush (piasters) for the
Ottoman Empire, $2.00 for the United States of America, and 10 French
francs for everywhere else.” These rates must have been printed according
to the standard procedure of normal times and not realistically to attract
potential subscribers because, in the chaos of conflagration and genocide,
people would hardly have been able to spend money on papers. At any rate,
as indicated below, only a handful of Armenians read Pordzank, and
secretly at that.

The incomplete extant collection of Pordzank, a paper published twice
a month (kisamsea), begins with issue number 9 and ends with number 24.
Number 9 carries the date of First Year, Friday, 2/15 December 1916,
whereas number 24, which in fact is a combined issue including numbers
21-24, was published on 31 July 1917. It is difficult to determine whether
other issues appeared thereafter. Each issue consists of eight pages,
numbered successively throughout the entire collection; for example, issue
number 11 begins with page 85 and ends with page 92, and so forth. One or
some of the first eight issues must have been more than eight pages long,
because the earliest issue that is preserved, i.e., number 9, begins with page
69 instead of page 65. As for the combined issue of numbers 21-24, it
consists of ten pages, ending with page 176. Pordzank is handwritten by
the publisher. The size of the utilized paper is that of a standard letter,
without horizontal lines. The articles are arranged in two columns
separated by a vertical line drawn in pencil. The pages devoted to poetry do

213



not follow this rule. Number 9 has low-quality, yellowish paper; the rest,
off-white, clean paper.

The owner-manager-editor of Pordzank was a certain Armyov
Bedlevma (Petlevma) Fatimi. The person behind this pseudonym cannot be
readily determined, although there is a hint that helps to partially unmask
his true identity. Thus, Catholicos Sahak II Khapayan of Cilicia, then
residing in exile in Jerusalem, writes a letter dated 22 November 1916 to
the publisher, granting him the right to wear a stole (urar). In his response,
the publisher thanks the Catholicos for this grace that the Armenian
Brotherhood of St. James in Jerusalem had previously denied him (the
publisher). Here it becomes clear that the latter had gone from Egypt to
Jerusalem three years before, had received “four ranks of priesthood”
(kahanayakan chors astichan), and had been subsequently sent to
Damascus.'’ Therefore, the publisher appears to be someone serving the
Armenian Apostolic Church in some capacity.

What was Pordzank’s purpose? Responding to those who wondered
about his audacity to publish a paper in such dangerous times, the publisher
states that he was originally from Egypt, separated from his loved ones and
friends due to special circumstances, and that, finding life meaningless in
the face of danger, he wants to tell truths.'' He then adds: “This publication
in itself, released through simple, manuscript, [and — V.Sh.] a few rare
copies, is our reflection and outburst of the mind and emotions, and we
think also of those of this suffering [,] sorrowful, and oft-tortured
people.”"? Naturally, in a time of war and genocide, such an Armenian
paper could not have been granted permission for publication and/or
published openly. Referring to its underground nature, the publisher writes:
“As for our readers, even from the [first — V.Sh.] day of undertaking this
task, we were certain of the confidentiality and cordial-heartedness of a
small number of readers that we would have, and we are glad to say that
our opinion was not misplaced and was safeguarded with reverence.”"”

Pordzank claims to be a “Moral, Literary, Scientific, and Satirical
Bimonthly Journal” (Kisamsea Handes Baroyakan, Grakan, Gitakan ev
Zaveshtakan). In actuality, however, it contains editorial, literary,
descriptive, topographical, and fun sections. The editorials carry such titles
as “A Decade” (dedicated to the 10th anniversary of the AGBU), “The
New Year,” and “Easter.” The combined issue of numbers 21-24 is devoted
to women, while nine issues deal with the new Regulation imposed by the
Ottoman government upon its Armenian millet (civic-religious community)

214



during the genocide, replacing the Armenian National Constitution of
1860. The pertinent headings read: “The New Nat[ional] Regulation”
(criticizing the government’s decision), “The Introduction to the New
Armenian Regulation,” “Elucidations on the Introduction to the New
Armenian Regulation,” and “The Armenian Catholicosal and Patriarchal
Regulation.”

The literary section consists of poems, all composed by the publisher.
The poems appearing in the combined 21-24 issue are devoted to women
and carry such titles as “The Woman,” “Oh Eve,” “Love,” “She,” “To the
Feminine Gender,” etc.'* In the descriptive section there is one article,
“From Bir Saba to Sham [i.e. Damascus — V.Sh.].”"* The topographical
section contains a series entitled “The Armenians in Damascus.”'® As for
the fun section, it includes stories and anecdotes entitled “An Arabic
Folktale,” “A Sage Saying,” “A Farmer’s Intelligence,” and others.'” In
fact, our knowledge of the paper’s contents would have been more
complete had page 175 of the combined 21-24 issue not been left blank, for
it is titled “Pordzank, First Year 1916-1917, Table of Contents.”'®
Fortunately, though, on page 167 we come across the following poem,
which qualifies “Pordzank’s Year”:

I herald to you oh readers

That our Pordzank

Is completing its entire year’s cycle

Demonstrating that it always had [a — V.Sh.] firm will to survive
and come out of the struggle alive.

Despite the fact that, both the State

And the circumstance

Is [sic! — V.Sh.] unfavorable, horrific and dangerous.
Nevertheless, the smiles of luck came to us

And we really complete one year today.

Congratulations to You [sic/ — V.Sh.]

This one year,

For walking straight on the road of suffering

And withstanding that big, heavy struggle of life

Always being the person cognizant of [his or the paper’s? — V.Sh.]

purpose.'’

215



In conclusion, the naming of Pordzank was an appropriate selection,
given the horrors that the Armenian people endured during the genocide.
But unfortunately the publisher does not provide any eyewitness account or
news regarding the condition of deportees in Damascus, thereby depriving
us of very important and insightful information. The only exception, which
has to do with the general Armenian situation, is the discussion of the new
Regulation, because the series entitled “The Armenians in Damascus”
mentioned above deals with the old days, not the war years. Even so,
despite contents and qualitative shortcomings, the appearance of Pordzank
in a center of deportees at a time when the genocide was still in progress
must be viewed as a unique phenomenon.

HAY DZAYN

Hay Dzayn (Armenian Voice) constitutes “the first printed newspaper
of the Syrian Armenian press,” having seen the light of day on 13
November 1918.2° Sometime before mid-March 1919, after ninety-seven
issues, it was transferred from its birthplace of Aleppo to Adana in Cilicia
to serve the needs of repatriated genocide survivors.’ The Aleppo
collection reportedly “contains the black events of the deportation period
and especially the heartrending stories of the last days of [intellectuals and
activists Grigor — V.Sh.] Zohrap, Vardges [Serenkiulian — V.Sh.], Dr.
[Nazaret — V.Sh.] Taghavarian, Aknuni [Khachatur Malumian — V.Sh.],
Khajak [Garegin Chagalian — V.Sh.], [Ruben — V.Sh.] Zardarian, Minasian,
[Harutiun — V.Sh.] Jihankiulian, Hambartzum Poyajian (Murat), the
detaizlfd description of the deportation of the Armenians of Kastamuni,
etc.”

A four-page—and eventually two-page—“national, political, literary
daily” printed on light green paper, Hay Dzayn was owned and edited by
Sedrak Kepenlian. He ran both the editorial office and the print shop at No.
3, Zebbal Street in the Jideydi neighborhood of Aleppo.”* Unlike Pordzank,
which was a one-man production, Hay Dzayn solicited or received articles
and/or letters from special contributors and the general public. These were
reminded to submit their writings in a concise and legible manner and on
one side of the paper. Those who used pseudonyms had to give their full
name on a separate sheet. Articles of a personal nature and ones deemed
unimportant would not be printed and/or returned to their authors.*

216



A single copy initially sold for 20 paras and later for 40 paras, and
different bulk rates existed both for Aleppo and overseas subscribers on
annual, semiannual, and trimester bases. Interestingly, a special deal of 20
piasters per month only was offered to refugees sheltered in Aleppo.”’ Hay
Dzayn likewise had distribution agents in Damascus, Homs, Hama, Adana,
Tarson (Tarsus), Mersin, and Kilis, as well as in Tanta, Alexandria, and
Port Said in Egypt.”® After relocating to Adana, the paper kept an agent by
the name of Michel Saman in Aleppo.”’

A perusal of the four extant Aleppo issues of Hay Dzayn provides a
more detailed, albeit partial, idea about its contents. Issue number 20, dated
11 December 1918, for example, includes a front page “Appeal to the
Armenian Refugees Found in Aleppo” in which they are asked to furnish
British and French military representatives in town on official business any
information respecting the wartime atrocities and other hardships.
Particularly, it stated, knowledge shared on locations of deportation and
massacre, lists of perpetrators and prominent victims, numbers of those
killed among the general Armenian populace, accounts of abductions, rape
and torture, incidents of burning of children, names of Muslims holding
Armenian women, girls, and children against their will, and methods of
butcheries would be most useful. Ultimately, “all this information would
constitute [the — V.Sh.] basis of a special report, which would be presented
at the Paris Peace Congress™ for the promotion of the Armenian cause and
national demands. The British and French military representatives similarly
requested the names of those Armenians who had played a sinister role
throughout the ordeal by “torturing their compatriots, throwing Armenian
women and girls into the lap of Turkish officers and others, or embezzling
public funds.” Such proven cases would be prosecuted by a special
tribunal. The written and oral testimonies should be expeditiously
submitted to intellectual-activist Aram Antonian (Andonian) at room no. 5
in Hotel Baron for translation into French.”® The same issue likewise
covers world news, Armenian news gleaned from the Constantinople
Armenian press, advertisements, announcements both by the Armenian and
Arab authorities, and cultural events.”’

Other items of interest, such as the situation of Armenians in
Damascus, Armenian voluntary associations in Aleppo and their cultural
and charitable activities, and the offering of parenting classes for interested
young women in the newly established Armenian Catholic school for girls
fill the pages of issue no. 69.% In issue no. 71, Hay Dzayn becomes quite

217



critical of the lack of initiative on the part of the Armenian National Union
(ANU) of Damascus respecting the rescue of Armenian women held
captive among the indigenous populations of Syria, despite the fact that the
local Arab government had given strict orders for the release of such
cases.’' Similarly, the newspaper chastises the various Armenian
compatriotic associations in Aleppo for failing to furnish lists of needy
survivors outside the refugee camp for relief distribution purposes. Finally,
the paper informs the public of the creation of a special committee, whose
task it was to manage repatriation to Cilicia in an orderly fashion.’” Last
but not least, issue no. 92 contains only two articles. The first, entitled
Haynotse (The Armenian Place), provides pertinent information on the
former Turkish military barracks of Aleppo, now serving as a refugee
camp. The second, discussing “The Armenian and Arab Relationships,”
tries to respond to the inflammatory remarks leveled by the editor of a local
Arab newspaper at “Armenian soldiers” (in the Légion d’'Orient
commanded by the Allies now occupying Syria), who had allegedly been
treating Turkish travelers—and Arabs mistaken as Turks—strictly in
search of Armenian women that might be in their custody. While exhorting
the Arab editor not to generalize isolated incidents as caused by the entire
Armenian community, the editor of Hay Dzayn invites the attention of
Armenian soldiers manning check points in the North Syria-Cilicia region,
as well as the Armenian authorities, to be circumspect in order to avoid
such frictions and also to continue to cultivate friendly and good
neighborly relations with the host country of Syria.*

TARAGIR

Taragir constitutes another Armenian newspaper that was published in
Aleppo in the wake of the genocide. Its name, meaning “deportee,”
fittingly describes the wartime state of survivors. The first issue appeared
on Sunday, 8 December 1918; henceforth it would be released thrice a
week, that is, on Sundays, Wednesdays, and Fridays, although it must have
skipped either Wednesday or Friday of the first week, for issue no. 3
appeared on Sunday, 15 December.’* On Sunday, 12 January 1919,
Taragir’s editorship announced that the newspaper would henceforth have
various sections, including summary features taken from European papers,
extracts of all national news from the Armenian press of Constantinople
and Egypt, and daily telegrams from the Reuters News Agency. “With this
proposition ‘Taragir’ becomes [a — V.Sh] daily” (ays arajadruteamb

218



“Taragir” k’ella amenorea).” Earlier, in order to mark the first New Year
(1919) of “peace and freedom,” the newspaper had decided to publish an
almanac that would include “personal impressions ... of our era of exile.”
Accordingly, it had solicited articles from intellectuals who might have
notes depicting “those black events.””® The Vienna and Aleppo collections
that I have consulted do not include such a compilation.

A two-page “political-literary-social Armenian paper,” Taragir was
first printed at the Al-Taqaddom (Progress) Press at Khan al-Harir (Silk
Inn),”” then at the Maronite Press and sold at the Shuha Brothers bookstore
on Tilel Street.”® Beginning on 26 January 1919, the address was changed
from that of the Maronite Press to Saha Hall.”” Permit owner and managing
editor Beniamin Miltonian remained as such throughout the life of the
newspaper, with the name of a certain Hovhannes Khacherian added as
“responsible director” (pataskhanatu moren) beginning on Wednesday, 12
February 1919.*° The last known issue of Taragir (from the Vienna
collection), number 50, is dated Friday, 22 February 1919." Sometime
before 14 March 1919 it ceased to exist.”

The first issue of Taragir carries a front page leading article entitled
“The Arab Awakening.” Written in Armenian as well as in Arabic in two
separate columns, it briefly touches upon the “glorious past™ of the Arabs
in terms of achievements in architecture and other cultural domains. It then
hails their newly-acquired “political freedom™ after centuries of
subjugation, and finally draws a parallel between the suffering of the
Armenian and Arab peoples, concluding:

We carried the yoke of servitude and persecution together.
We emptied the cup of tear and suffering together.

Let us welcome the new Sun of Freedom together...,

A SALUTE TO NEWLY-FREED ARABIA

A SALUTE TO THE FREE ARAB."

In the editorial that follows, Miltonian first maintains that Arab freedom
had given hope to “our national liberation,” although Armenians, “wrapped
up in a fog of hesitancy and suspicion,” rightly did not get carried away by
illusions. Since the Armenians still bore deep wounds, they had to control
their emotions and act according to “cool reasoning.” And when “we are
barely granted a moment to breathe,” Taragir “comes to have its say to its
deported compatriots.” “That say—Miltonian continues—at once as

219



modest as it is sincere, we hope will have its place in the reformation of our
uncertain, formless Nat[ional] condition that we are in today.”*

From a reader’s perspective, G. Anparchian, a former president of
Aleppo’s Court of Commerce, salutes the emergence of Taragir as a
provider of intellectual nourishment, while at the same time sharing his
expectations: “You are called upon to illustrate the Armenian mentality,
lead its movement, encourage the hopeless deportee, [and — V.Sh.] spread
light to dark and confused steps.™

Judging from the contents of twenty issues of 7aragir (found in Vienna
and Aleppo), it can be maintained that the newspaper covers virtually all
aspects of the lives of the survivors. To begin with, it reports on conditions
in the refugee camp, which had an Armenian director with a staff, a
hospital section, and a ladies’ guild whose task it was to collect garments
from homes in the city and distribute them among the camp residents on a
daily basis. Since there were numerous other uprooted Armenians scattered
in various parts of town, succor in the form of food and clothing was
extended to them as well by the Armenian authorities (and other non-
Armenian relief agencies).*

The Aleppo orphanage, which had been established in 1915, likewise
figures in Taragir in its various facets: administration, staff, numoers,
education, hygiene, clothing, nutrition, sources of income, etc.”’ As for the
dealings of Turkish functionaries vis-a-vis the orphanage during the war,
the following quotations are telling.

First,

In Nov[ember] nine[teen] hundred and fifteen the Muhajir Miidiirii [i.e.

the Director of Refugees — V.Sh.] Shukri Bey visits the orphanage and

recognizes [it — V.Sh.] as an official institution.

In Aug[ust] nine[teen] hundred and sixteen Jemal Pasha affirmed the

existence of the orphanage with a special decree. Despite this, myriad

difficulties were created by various functionaries. There have been
frequent supplications to demand girls, and at one time three majors
came and took girls from the orphanage.

Second,

“[new — V.Sh.] Muhajir Miidiirii Hakki Bey in the month of February

[1916 — V.Sh.] demanded the relinquishing of one hundred orphans to

be sent to Constantinople, [and — V.Sh.] we were compelled to

relinquish [7]5 [?] orphans[,] as a result of which many orphans began
to escape.™

220



And third,
“A lawsuit having been filed by the [Armenian Church — V.Sh.] locum
tenens [of Aleppo — V.Sh.] against the former orphanage director
Nazim Ef[endi], he [i.e. the locum tenens — V.Sh.] had him imprisoned;
whether male or female, those who have complaints against him or
proofs against his actions, let them present themselves to the Prelacy
promptly...”*

The ANU is also a fixture in the pages of Taragir. The purpose of the
ANU, the paper wrote, was “to be the center of consolation for the
Armenian deportees in Aleppo and immediate surroundings, and to cater to
their moral and material needs, pursue their political aspirations, [and —
V.Sh.] provide for the means of repatriation and, to this end, establish
communication with general Armenian National Union president Poghos
Pasha Nupar [i.e. Boghos Nubar — V.Sh.], sister associations found
overseas and in Syria, and respectable representatives of Allied states.”
The newspaper likewise publishes the names of ANU members and
mentions the famed Hotel Baron as the site of their meetings. In a letter
dated 21 December 1918, the commander of British forces in Aleppo,
Major-General MacAndrew, congratulates the ANU on its formation and
wishes it success.”’ Thereafter, the reader is apprised of the various
activities of the ANU.”

Taragir from the outset opens its columns to the repatriation
movement. According to the 12 January 1919 issue, “it has been decided
for the males to go to Cilicia on foot; every Armenian is invited to
participate in this repatriation.” The first group, the reader is then told,
would be composed of 250 persons and would gather at a designated
location on Monday, 13 January, at 3:00 p.m. in order to depart on the
following day, 14 January, at 7:00 a.m. sharp. Each person would receive a
certain ration of food and pocket money and would carry hlS own pack.
“Absolute discipline and military punctuality” were required.”> And from
the 26 January issue we learn that by then two foot caravans had already
left for Cilicia.”

As soon as the war ended and the survivors could associate freely,
natives of the same geographical area in the homeland formed compatriotic
unions as support mechanisms. Taragir mirrors their activities. By 12
February 1919 there existed twenty-eight such parochial organizations (and
more later on), which, after three consultative meetings, formed the

221



Armenian Inter-Provincial Union (AIPU). It proclaimed itself as the “sole
legitimate representative body of the refugee population, having as its goal
the defense of the people’s material, moral [and — V.Sh.] political
interests.” The newspaper also provides the roster of committee members
and hints at the opening of an office to serve as an information bureau and
a place where pressing issues could be resolved expeditiously.” However,
the dealings of the AIPU did not proceed smoothly, as bickering caused
rifts among constituent members.”’

One of the most urgent questions faced by the Armenian authorities in
Aleppo, indeed in the entire Middle East, was that of Armenian women and
children sequestered among Turks, Kurds, Arabs, and other Muslims as a
result of the genocide. On 3 January 1919, in an editorial addressed “To the
Attention of the Armenian Nat[ional] Union,” Taragir reminds the latter of
the numerous supplications made to the newspaper’s office by relatives
who knew exactly where and by whom their loved ones were kept against
their will, pleading for their rescue. This, the editorial states emphatically,
had become a demand that could not be postponed any further.’

Finally, through Taragir one also learns of the various cultural
activities that took place at the time for merriment, to boost morale, and to
raise funds to alleviate the financial hardships of the refugees. Thus, we are
told that the first Armenian concert was scheduled to take place on 8
December 1918 at the Al-Arab Theater under the direction of Barsegh
Kanachian and Gh. Ghazarosian.”” A week later Ashot Matatiants would
stage Shakespeare’s Hamlet, his own Ir Pative (His Honor) operetta on 4
January 1919, and Alexander Shirvanzade’s Patvi Hamar (For Honor’s
Sake) with the Melpome theatrical troupe sometime in February 1919.% In
the same vein, the choir of the Armenian Recital Organizing Committee
raised 22,315 piasters for charity in a performance that was held sometime
before 25 December 1918.*° Finally, the Veratsnund (Rebirth) troupe
entertained the refugees with at least two dramas.’ In order to maintain
order, prevent financial irregularities, and fend off criticism, the Aleppo

Prelacy required that each and every ticket sold “in the name of the Nation”
must bear the Prelacy stamp.’

GAGHTAKAN

Another Armenian paper that surfaced in Aleppo at the end of World
War I was Gaghtakan, meaning, appropriately, “refugee.” Its logo depicted
“a few tents and refugees.” Only the year of publication (1918) is given;

222



the specific dates and the number of issues thereof remain obscure,
although we are told that they appeared happenchance. Interestingly, each
issue of this two-page, manuscript paper was released in a single copy and
“posted on the wall of the Holy Forty Martyrs church for the public to
read.” Because its publishers, namely, Grigor Angut (Ebranosian), Matteos
Eretsian, Khachik Inkilizian, and Georg Chekichian, not only wrote about
the pressing national issues of the day but also criticized the abuses
suffereggi by the refugees, the church authorities forced the paper to close
down.

PITSAK
Like Pordzank, Pitsak (Wasp) had hitherto remained unknown to
bibliographers and experts of the Armenian periodical press. It was a
satirical, “underground” weekly published in Aleppo by four friends,
namely, John (Hovhannes) Minassian, Haroutoun (Harutiun), Onnig, and
Haygaz (no surnames given), the first three being survivors from Gurun,
and the fourth from Shabin Karahisar.”” Thus describes Minassian the
purpose and circumstances surrounding the publication of Pitsak:
An [anonymous — V.Sh.] organization funded by Armenians from
abroad began to trace and locate the scattered members of [deported —
V.Sh.] families, often with the help of the new government [in Aleppo
—V.Sh.].
Haroutoun and I worked to do our share. We wanted to bring the
attention of the organization to some of the irregularities of operations,
discrimination and partiality. We asked Onnig and Haygaz to join us in
publishing a weekly paper, The Wasp. We put our pennies together for
mimeographing and Haygaz drew a picture of a wasp with its wings
spread for our logo. On the first page, we printed a warning—"*Watch
out for the Wasp—it might bite you!” We worked in a single room at
an inn, and each of us contributed a column. Unfortunately, political
unrest in the city forced us to close down after the third number. Yet
we had brought about many improvements for the orphanage. The
children calmed down, became more disciplined, and learned to play
harmoniously.**

A reduced and somewhat blurry photographic reproduction of the front
page of the third issue of Pitsak furnishes the following additional
information. First, the third issue appeared either on Sunday, 12 January

223



1919 or Sunday, 19 January. If the former were the correct date, and if the
paper appeared at its stated weekly interval, then the first issue must have
been released on Sunday, 29 December 1918, otherwise, on Sunday, 5
January 1919. Second, the title Pitsak and those of the two articles
(including the editorial) are handwritten; in fact, a closer look at the entire
text reveals with relative certainty a mixture of printed and hand-scripted
letters. Third, the “warning” mentioned in the above quotation actually
reads: “ZGUSHATSEK, PITSAKI ACHKER KAN...” |Beware, there are
wasp eyes...]. Fourth, a copy was sold for 40 paras. Fifth, the
khmbagrakan (editorial), entitled “Gifts at the New Year Cold” (Nor Tarvo
Paghin Armaghanner), is rendered as khndaberakan (carrier of happiness),
for it pokes fun through good wishes at organizations, individuals and the
two existing Armenian newspapers at the time, namely, Hay Dzayn and
Taragir. Sixth, the only other article, which makes critical observations
regarding a public meeting held by an association, bears the title “KHMBA-
KTSUTIUN kam Gita-ktsutiun?” [Clique-formation or Consciousness?].®
Information is lacking as to the number of pages, circulation, etc.

John Minassian makes two other references to Pitsak. Without
mentioning a specific date, he recalls that “the editors of The Wasp had a
meeting to discuss future plans,” ones that had nothing to do with the
weekly itself but rather the personal lives of the four editor-friends, who
contemplated going their separate ways.® As Minassian prepared to travel
to Constantinople, en route to his ultimate destination, the United States of
America, he took with him, among other belongings, “copies of the three
issues of The Wasp.™’

EPRAT

The phenomenon of Eprat (Euphrates) is at once unique and somewhat
confusing. It is unique, because it was the only Armenian paper in Aleppo
during the period under study that was published, separately, both in
Armenian and in Arabic. In fact, the Arabic version, called Al-Furat with
its French subtitle of L Euphrate, appeared first, on Wednesday, 8 October
1919. The phenomenon of Eprat is also somewhat confusing, however, due
to the following reasons. First, the two-page 4/-Furat advertised its single
copy price to be one small barghut for local purchases and one Egyptian
piaster for external purchases, irrespective of whether it was the “Arabic or
Armenian” version,”® when, in actuality, the Armenian version had not yet
been published. This would occur later, in December, from which time two

224



issues have survived—numbers 2 and 3. The stated date on number 2 is
Wednesday, 3 November 1919. “November” is a mistake; it should be
December, because 1) on page 2 there is information on the Republic of
Armenia dated 12 November, 2) a letter from the Board of Trustees of the
mixed national schools of Aleppo to the editorship of Eprat carries the date
of 3 December, and 3) the listed exchange rate of the day is also from 3
December.®’ These facts strongly suggest that issue number 2 must have
been released on 3 December, a Wednesday, not 3 November, a Monday.

Second, it is still a mystery as to whether there was in fact a number 1
issue for the Armenian version. This suspicion arises from two facts: 1) A/-
Furat ceased to exist after the first issue;’’ 2) the front page of the number
2 issue of Eprat carries an editorial, entitled “Our Guideline,” which
explains the paper’s purpose.7| Normally, such a statement is made in the
first issue of any given paper. Therefore, it would not be altogether
illogical to assume that the number 2 issue of Eprar was the numerical
continuation of the number 1 (and only) issue of 4/-Furat but in reality the
first issue of the Armenian version. As for number 3, it appeared on
Monday, 8 December. Here, too, one is able to discern an irregularity,
because, as announced, Eprat would be released once every two days,
whereas there is a discrepancy of five days between numbers 2 and 3.
Finally, in the absence of a complete collection, it is impossible to know
the exact lifespan of Eprat. In this context, two Arab historians of Aleppo
claim that the newspaper was relocated to Adana after a few issues
appeared in Aleppo.”

Eprat’s address was Mesudiye Street, across from the American
cinema. Each copy was sold for 2 silver piasters, with bulk rates in
different currencies offered for 150, 100 or 50 issues to potential
subscribers in Aleppo, America, and elsewhere. There are also per-line
advertisement rates for first-page and second-page placements, with special
deals available for long-term business. All this information is furnished in
Armenian, Arabic, and French.”

Two reasons spurred on the publication of A/-Furat/Eprat in Aleppo in
late 1919, that is, at a time when the last caravans of survivors were
heading home. As “Our Guideline” mentioned above states,

We conceived the idea of publishing Eprat in Aleppo with the

following dual goals.

First, to solidify the Arab and Armenian rapprochement that has

emerged lately. Second, to contribute to the reawakening of the

225



national culture and customs among Aleppo Armenians who have
migrated to Aleppo from the interior provinces of Armenia at various
times and have under the influence of long years lost much of the
native land’s consecrated influence and development.”

The introductory article in Al-Furat’s first issue, apparently written in lieu
of an editorial, underscores the importance of the first reason. Penned by
Butros Mu‘awwad, the editor-in-chief of Aleppo’s Al/-Sa‘aiqa
(Thunderbolt) newspaper, it addresses “Arabic speakers” of both
nationalities, Armenian and Arab, exhorting them to cooperate despite their
linguistic and religious differences, because the two religions, in particular,
did not prohibit friendly relations and fraternization. Furthermore, the
literary and economic ties that existed between the two peoples were
mutually beneficial. Therefore, neither side should lend credence to ruinors
fabricated and circulated by the common (Turkish?) enemy, rumors that
“feed on the ignorance, darkness, and the stupidity of the past.””

The first issue of A/-Furat also contains information concerning the
Armenian Question, the Syrian Question, Turkish affairs, politics on the
European and Russian fronts, and domestic events such as those occurring
in Beirut, Damascus, and Hama.”® In addition to the editorial entitled “Our
Guideline,” the second issue of Eprat likewise includes political, local, and
“national” news (particularly about Armenian orphans), a list of survivors
arriving in Aleppo from Der el-Zor, the day’s money exchange, etc.”’” The
third issue bids farewell to the refugees stationed at the former Ottoman
military barracks of Aleppo as they prepared to return home after years of
tribulation; places appeals on behalf of people in search of their relatives
who might have survived the wartime ordeal; keeps the public posted of
events involving repatriation, insecurity in Kharpert and Diyarbekir, and
stranded Kharpert Armenians at Mardin; and publishes the first installment
of an account by a certain Dr. H. Davitian entitled “Travel Notes To Der
Zor,” in which the author describes his emotional encounter with an

Armenian girl who had lost her ethnic identity among desert Arabs as a
result of the deportations.”®

CONCLUSION

In addition to the above papers, there appeared in Armenian in Aleppo
a leaflet disseminating worldwide Reuters news exclusively.”” Since it had

226



nothing to do with Armenian issues per se, the Reuters leaflet falls outside
the scope of this study.

What is interesting, however, is the fact that there were two more
attempts to publish Armenian newspapers in Syria that remained stillborn.
Not much is known about the first effort, which involved a certain pastor
by the name of Khachatur Gruzian, who consulted with activist Hayk
Aramian respecting the release of a yet-unnamed paper in Aleppo.* As for
the second project, it was conceived in Damascus by A. N. Kenchian, a
leader among Armenian refugees, who had even obtained permission from
the local Arab government to publish a newspaper called Hay Keank
(Armenian Life), provided that it was bilingual, that is, Armenian and
Arabic. However, this condition could not be met, because 1) no person in
town was well enough versed in both languages to be able to assume
editorship, and 2) the enterprise would thus entail a double expense.”

To conclude, generally speaking, Pordzank did not feature articles or
news items pertaining to the Armenian deportees in Damascus, perhaps in
part because the war and the genocide were still being waged and therefore
did not allow for regular news coverage. The same cannot be said about the
Armenian press in Aleppo during 1918-1919, that is, at the end of World
War 1. It more than anything else performed a utilitarian function by
recording eyewitness accounts of the atrocities, posting announcements
released by the Armenian, Arab, and Allied authorities, uplifting the
community as it endeavored to recuperate from the horrendous impact of
the genocide, informing and educating the public, and providing guidance
to the survivors who yearned to go home as soon as possible.

It has been maintained that Hay Dzayn, Taragir, and Eprat were
affiliated with or actually constituted the mouthpiece of various Armenian
political parties.”” The consulted issues do not bear out this claim
manifestly or directly.® What is significant here is the fact that none of
those newspapers displayed any partisanship or inflamed ideological
passions that would charge the atmosphere and cause undue polarization.

Because the Syrian Armenian press at the time by necessity pursued
functional rather than artistic or creative goals, as a rule paper quality and
color, consistency of font shape and size, correctness of language, and
layout took a back seat, not to mention the fact that some of the
shortcomings could have resulted from the scarcity of resources. Similarly,
no pictures or caricatures whatsoever adorned the pages of the newspapers.
Moreover, perhaps due to financial hardships and not-so-advanced

227



technology, they often appeared irregularly even within their short lifespan.
Some of these defaults would be rectified with the advent of new Syrian
Armenian newspapers and periodicals beginning in the 1920s, following
the second exodus of the Armenians from Cilicia.

ENDNOTES

! See, for example, L ‘extermination Des Déportés Arméniens Ottomans Dans Les Camps De
Concentration De Syrie-Mésopotamie (1915-1916): La Deuxiéme Phase Du Genocide, a
special issue of Revue d'Histoire Arménienne Contemporaine, vol. 11 (1998), prepared by
Raymond H. Kévorkian.

2 For the fate of Armenian women and/or children during the World War I genocide and its

aftermath, consult Vahakn N. Dadrian, “Children as Victims of Genocide: The Armenian

Case,” Journal of Genocide Research, vol. 5, no. 3 (September 2003), pp. 421-437;

Vahram L. Shemmassian, “The League of Nations and the Reclamation of Armenian

Genocide Survivors,” in Richard G. Hovannisian (ed.), Looking Backward, Moving

Forward: Confronting the Armenian Genocide (New Brunswick, USA, and London, UK:

Transaction Publishers, 2003), pp. 81-112.

Bishop  Eghishe Chilinkirian, Nkaragrutiunk  Erusaghemi-Halepi-Damaskosi
Gaghtakanakan ev Vanakan Zanazan Dipats ev Antskeru 1914-1918 [Descriptions of
Miscellaneous Refugee and Monastic Incidents and Events at Jerusalem-Aleppo-
Damascus 1914-1918] (Alexandria, Egypt: A. Stepanian Press, 1922), pp. 29-30; Manase
Sevakian, “Damaskos ev Hayere Kaghakin Ankumen Arach” [Damascus and the
Armenians before the Fall of the City], Arev [Sun] (Alexandria, Egypt), 8 November
1918, p.1; “Damaskosi ev Shrchakayki Hayots Katsutiune” [The Situation of Armenians
in Damascus and Environs], Arev, 29 November 1918, p. 2. The latter article is gleaned
from a letter dated 13 November 1918 sent by the AGBU chapter of Damascus to its
Central Board in Egypt.

* For a list of Armenian clergymen in Damascus during the war, see Chilinkirian, pp. 54-55.

5 Mihran Nacharian, Hushagirk 1918-1948. Eresnamea Azgayin Iradartzutiunner Surio Ev

Libanani Hay Keanken Arnvadz [Memorial Book 1918-1948: Thirty-Year Events

Gleaned from Armenian Life in Syria and Lebanon] (Beirut: Masis Press, 1949), pp. 19-

22; Hayk A. Aramian, Medz Egherni Patgam. Hayots Tanteakan, Kavaran Ev Hrashali

Harutiun [Message of the Great Catastrophe: The Armenian Inferno, Purgatory, and

Miraculous Resurrection] (Beirut: Tonikian Press, 1970), pp. 193-194.

Artashes Ter Khachaturian, “Suriahay Mamuli Patmutiun” [History of the Syrian

Armenian Press], Haigazian Armenological Review, vol. 3 (1972), pp. 196, 205; Zhirayr

Danielian, “Aknark Libananahay Mamuli Patmutean” [A Glance at the History of the

Lebanese Armenian Press), Haigazian Armenological Review, vol. 4 (1973), pp. 242-246.

According to Mihran Minasian, “Hay Parperakan Mamuli 33 Norahait Anunner” [33

Newly Discovered Titles of the Armenian Periodical Press], Haigazian Armenological

Review, vol. 21 (2001), p. 358, numbers 50-101 of the Armeno-Turkish edition of Al-

Furat were published over a period extending between six and ten months. In a related

matter, Minasian, pp. 357-358 adds that an Armeno-Turkish translation of volume 3 of

3

228



the Aleppo province yearbook (salname) was also published for the year 1285 AH
(corresponding to 1868-1869 AD) and that a copy of this yearbook is found at the
Eghishe Charents Museum of Literature and the Arts in Erevan.

7 vardi Keshishian, Halepi Haykakan Gaghtochakhi Hasarakakan-Mshakutayin
Kazmakerputiunnere (1846-1915) [The Social-Cultural Organizations of the Armenian
Community of Aleppo (1846-1915)], (Antelias: The Catholicosate of the Great House of
Cilicia Press, 2001), pp. 158-163; Ter Khachaturian, p. 205.

8 Ter Khachaturian, pp. 195-230; Amalya Kirakosyan, Hay Parperakan Mamuli
Matenagitutiun (1794-1967) [Bibliography of the Armenian Periodical Press (1794-
1967)] (Erevan: Armenian SSR Myasnikyan Republican Library, 1970); Manvel A.
Babloyan, Hay Parperakan Mamule. Matenagitakan Hamahavak Tsutsak (1 794-1980)
[The Armenian Periodical Press: A Comprehensive Bibliographical List (1794-1980)]
(Erevan: Armenian SSR Academy of Sciences, 1986).

® Pordzank, no. 9, 2/15 December 1916.

19 1bid. In the case of married priests, there are three honorary ranks in the Armenian
Apostolic Church. First, a married priest receives the chest-cross as a recognition for his
many years of service. Secondly, he gets the right to put on a special mantle decorated by
flowers (tzaghkea pilon) as a higher honor, and, finally, he is elevated to the rank of Avag
(Senior) priest. This third rank was, in the past, given only to the priest, who was the
senior by ordination among the other priests serving in the same church. Nowadays, it is
simply a honorary title bestowed upon married priests after long years of service. As for
celibate clergymen, the first four ranks of Armenian Church priesthood are: (1) kahana;
(2) abegha; (3) vardapet; and (4) archpriest (tzayraguyn vardapet). A vardapet has to
wear, as we shall see below, a stole (urar) during mass. However, a sarkavag (deacon).
who is one rank below a vardapet, is also entitled to carry a stole on his left shoulder and
he can serve before the altar of God without taking the oath of celibacy. When a deacon i
elevated to priesthood (celibate or married), the stole, that he usually wears on his lefi
shoulder, is hanged during the ordination from his neck (porurar). Without the porurar.
no one can preside over the Holy Mass. Our thanks go to the Rev. Father Krikor Chiftjian
who clarified for us these issues.

" Ibid., no. 14, 28 February 1917.

"2 Ibid., no. 15, 15 March 1917.

B Ibid.

' Pordzank, nos. 21-24, 31 July 1917.

"% Ibid., no. 9, 2/15 December 1916. s

'® Ibid., nos. 10-20, 31 December 1916-31 May 1917.

7 Ibid., nos. 9-13, 2/15 December 1916-15 February 1917, nos. 21-24, 31 July 1917.

'8 1bid., nos. 21-24, 31 July 1917.

'° Ibid.

20 Ter Khachaturian, p. 206.

! In a correspondence dated 14 March 1919 printed in the Armenian language newspapt
Armenia (Marseilles), 9 April 1919, M. S. N. (Mihran S. Nacharian) maintains that *
week ago ... we had two newspapers [Hay Dzayn and Taragir]” in Aleppo that h:
“temporarily” ceased to be published. Without providing a specific date, Kilikia [Cilici
(Adana), 14 March 1919, too, indicates that both Hay Dzayn and Taragir “have cease

229



to exist, that is, in Aleppo. The fact that ninety-seven issues of the Hay Dzayn appeared in
Aleppo is stated in Hay Dzayn, no. 100, 16 April 1919, at which time the newspaper was
being published in Adana. Issues no. 20, 11 December 1918, and no. 92, 23 February
1919, are found at the Jebejian Library in Aleppo, whereas issues no. 69, 31 January
1919, and no. 71, 2 February 1919, as well as the Adana issues, are located at the
Armenian Mekhitarist Library in Vienna.

2 Hay Dzayn, no. 100, 16 April 1919.

B Ibid., no. 20, 11 December 1918. The last four-page issue at hand is dated no. 71, 2
February 1919, whereas issue no. 92, 23 February 1919, is two pages long.

24 Ibid., no. 69, 31 January 1919. See also Ter Khachaturian, p. 206.

25 Ibid., no. 92, 23 February 1919. The latter issue, although two pages long, was sold for 40

ras.

* ft:d no. 20, 11 December 1918. The agents were: in Damascus, Hakob Hakobian; Homs,
Vahan Macharian; Hama, Mkrtich Guyumchian; Adana, Karapet Grasharian; Tarson
(Tarsus) and Mersin, Sargis Simeonian; Kilis, Davit Adamian; Tanta, Ervand Togatlian;
and Port Said and Alexandria, Grigor Gutulian.

" Ibid., no. 100, 16 April 1919.

% Ibid., no. 20, 11 December 1918.

* Ibid.

3 Ibid., no. 69, 31 January 1919.

3 Ibid., no. 71, 2 February 1919. The Armenian National Unions (ANU) were formed in
Syria and Lebanon (as well as in Cilicia and elsewhere) at the end of World War I to deal
with and coordinate the affairs of genocide survivors, to serve as liaison between the
survivors and the ruling authorities in respective locations, and to pursue Armenian
national aspirations by organizing rallies and sending petitions to the victorious Allies.
Depending on place and circumstances, the ANUs were appointed or elected. Similarly,
the ANUs had close relationships with the Armenian General Benevolent Union (AGBU)
headquarters in Egypt and local chapters, as well as with the Armenian National
Delegation to the Paris Peace Conference, headed by Poghos Pasha Nupar (Boghos
Nubar), the chief founder and president of the AGBU.

2 Hay Dzayn, no. 71, 2 February 1919.

3 Ibid., no. 92, 23 February 1919.

* Taragir, no. 1, 8 December 1918; no. 3, 15 December 1918. The Jebejian Library in
Aleppo holds the following Taragir issues: No. 1, 8 December 1918; no. 8, 29 December
1918; and no. 19, 16 January 1919. The Armenian Mekhitarist Library in Vienna holds
the following issues: No. 3, 15 December 1918; no. 5, 22 December 1918; no. 6, 25
December 1918; no. 7, 27 December 1918; no. 9, 1 January 1919; no. 10, 3 January 1919;
no. 11, 5 January 1919; no. 17, 12 January 1919; no. 20, 17, January 1919; no. 27, 25
January 1919; no. 28, 26 January 1919; no. 39, 9 February 1919; no. 41, 11 February
1919; no. 42, 12 February 1919; no. 44, 14 February 1919; no. 48, 20 February 1919; and
no. 50, 22 February 1919.

5 However, Taragir must have begun to appear as a daily, at least unofficially, during the
week between Sunday, 5 January and Sunday, 12 January 1919, because whereas the 5
January issue is numbered 11, the 12 January issue is numbered 17, that is, some five

230



issues (nos. 12-16) must have been released during the six days from Monday, 6 January
through Saturday, 11 January.

36 1bid., no. 3, 15 December 1918.

37 Ibid., no. 1, 8 December 1918.

38 Ibid., no. 5, 22 December 1918.

% Ibid., no. 28, 26 January 1919.

40 [bid., no. 42, 12 February 1919.

41 1bid.. no. 50, 22 February 1919. According to Kirakosyan, p. 178, the Noubar Library in
Paris has issues 1-32, 36-52, and 54-55 of Taragir.

42 gee note 21 above. According to Babloyan, p. 124, the newspaper Kilikia (Cilicia),
published in Adana, was the continuation of 7aragir.

3 Taragir, no. 1, 8 December 1918.

“ Ibid.

* Ibid.

4 Ibid.. no. 27, 25 January 1919; no. 39, 9 February 1919; no. 41, 11 February 1919: no. 50,
22 February 1919.

47 Ibid., no. 3, 15 December 1918; no. 5, 22 December 1918.

%8 1bid., no. 3, 15 December 1918. The number 7 placed in brackets by me appears to be
that number in the vague original print. The number that follows is clearly printed as 5,
hence I have written “[7]5” followed by a question mark in brackets.

 Ibid., no. 6, 25 December 1918.

% Ibid.

51 Ibid., no. 8, 29 December 1918; no. 17, 12 January 1919; no. 27, 25 January 1919; no. 39,
9 February 1919.

52 Ibid., no. 17, 12 January 1919. However, the no. 19, 16 January 1919 issue maintains that
the first caravan left for Cilicia on New Year’s Day 1919. The confusion concerning the
actual departure date remains to be resolved.

53 Ibid., no. 28, 26 January 1919.

5 Ibid., no. 42, 12 February 1919.

55 Ibid., no. 48, 20 February 1919.

% Ibid., no. 10. 3 January 1919.

57 Ibid., no. 1, 8 December 1918. See also Aramian, p. 193.

%8 Ibid., no. 8, 29 December 1918; no. 42, 12 February 1919. See also Aramian, p. 193.

% Ibid., no. 6, 25 December 1918.

% Ibid., no. 19, 16 January 1919.

®! Ibid., no. 7, 27 December 1918.

2 Ter Khachaturian, p. 207. Another source, without referring to a newspaper, maintains
that Grigor Angut used to post “inflammatory writings on the church door, against
National bodies.” See Guzhkan Sebasdio (K. Gabikian), Eghernapatum Pokun Hayots Ev
Norin Metsi Mayrakaghakin Sebastio [History of the Catastrophe in Armenia Minor and
Its Great Capital of Sebastia] (Boston: Hayrenik Press, 1924), p. 544.

& John Minassian, Many Hills Yet to Climb: Memoirs of An Armenian Deportee (Santa
Barbara, California: Jim Cook, 1986), pp. 104-105, 189. The fact that Pitsak was a
satirical paper (ergitsatert) is indicated on the upper right hand corner of the front page of
the third issue. See Minassian, unpaginated photograph between pages 124 and 125.

231



Similarly, the paper’s underground nature is mentioned in the caption of the same
photograph.

% Minassian, p. 189.

% Ibid., unpaginated photograph between pages 124 and 125.

% Ibid., p. 198.

7 Ibid., p. 201.

8 gl-Furat, no. 1, 8 October 1919. This issue as well as issue no. 3 (8 December 1919) of
Eprat, that is, the Armenian version, are found at the Jebejian Library in Aleppo. Issue no.
2 (3 November [must be December] 1919) is found at the Armenian Mekhitarist Library
in Vienna.

% Ibid., no. 2, 3 November [December] 1919.

0 «“Eprat’ Erkoria” [Eprat Tri-Daily], in R. Chepechian (ed.), Geghard Suriahay Taregirk
[Geghard Syrian-Armenian Yearbook], vol. 5 (Aleppo: n. p., 1996), p. 209, post script.

7! Eprat, no. 2, 3 November [December] 1919.

2 Muhammad Fu’ad ‘Aintabi and Najwa ‘Othman (eds.), Halab fi mi'at ‘aam 1850-1950
[Aleppo in A Hundred Years 1850-1950], vol. 2 (Aleppo: Aleppo University Press,
1993), p. 213. According to Babloyan, p. 122, eight issues of Eprat were published in
Aleppo. Similarly, Babloyan states that Eprat was a weekly, which is incorrect.

™ Eprat, no. 2, 3 November [December] 1919. The no. 1 issue in Arabic provides the same
information in Arabic and French only.

™ Eprat, no. 2, 3 November [December] 1919.

S Al-Furat, no. 1, 8 October 1919. For the Arabic language and French language press in
Aleppo during the period under study, see ‘Aintabi and ‘Othman, vol. 2, pp. 175-178,
207-213.

" Al-Furat, no. 1, 8 October 1919.

"7 Eprat, no 2, 3 November [December] 1919.

’® Ibid., no. 3, 8 December 1919.

7 Ter Khachaturian, pp- 206-207.

80 Aramian, p. 192.

¥ Eritasard Hayastan [Young Armenia] (Providence, Rhode Island), 19 November 1919.

%2 Nacharian, p. 21; Ter Khachaturian, p. 208; Aramian, p. 193.

* According to Babloyan, p. 116, Hay Dzayn was an “independent Armenian paper” which
was later published in Cilicia as the official mouthpiece of the Ramkamar Party. On the
other hand, if we assume, as Babloyan states (p. 124), that Kilikia, an Armenian
Revolutionary Federation-Dashnaktsutiun (ARF) organ, was the continuation of Taragir,
then the latter might have had an ARF orientation. Guzhkan Sebastio, p. 544 and
Aramian, p. 192 also assert the Ramkavar orientation of Hay Dzayn and the Dashnak
orientation of Taragir. Finally, Babloyan, p. 149, maintains that Suriakan Mamul [Syrian
Press], published in Aleppo from 1922-1927, was the continuation of Eprat. Since the
former was the organ of the Social-Democratic Hnchakian Party, and because some of its

editors were also the editors of Eprat, it can be surmised that Eprat could have had a
Hnchakian orientation.

232



2U8N8 8ELUUNLNRPELEL LELUNINLLEN N R
UUUNRLE UNKPEN8 UE2 (1916-1919)
(Udsprspred)
JULrUU CEUURIEUY

Bonpnewdp i’ neuncdbwufipk Quigng Bbquuywhincffbwl opbpmil be wyg
m[rCuu.[:[vp[r whd frfuslyuh 4[wrln[u[wﬁ:[ﬁ:' 1916-1919p%, Uncpfruuljul Upwpulyulh
zwirpwulbmnl.ﬂbuﬁl Ybpljwy mwpwdphl fpuy, ‘fwufluu.n[uu[:m[l' Pwdwulynuf be
Quipkuyfr JEYP yriqu pudwyniwd Swgbpbh ulmlrpb[uuliwiﬁ:bpa‘ Prpduwhp, uy Luyl,
J'w/uﬂf//r, P gffuryuk, Ypduwly be Copyprewarr: 4[uﬁnu_blna[ wyny  wpuppbpus-
fuihbpne Quybup d k¢ BbwbEbwh b Y pbviaypy Uupfwpbut Swgpbpme
qpunpwpwhbbpnch JEP qunbining ng-wdpngulppl Swowpwdnibbpnd puy,
Shaptwlyp hp Ybpljwpughl whnby dwupl Suwnbbwgpuwlwh oncbwbbp, w-
Ynlg prfuwhqulnfdpcil o Swhofd wz[ummwll[rgﬁbpc‘ wyn dwubwlf Swewpu-
Snitibprch pgdbPEy Sbunwppppuluh wnncbuwibp dtlnbybing Ukd Grbnikh
Jbpuwuypuwd Swynpn flubpne wilkbopbuwy Sngqubpnih dwul’ 19184 Jbpfpt b 19194
ul,[vﬂla‘ J[ﬂlzln. ‘[bllzlrfﬁ:lz[nu_u Shdwegnfh Swufpl 'l[rl[rll[uu nlb,uut;w[vdfl ne wyng
s

233






